torsdag 20. januar 2022 11:30

Vi må have en realistisk målsætning for den grønne omstilling

Brancheorganisationerne Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet har i denne uge lanceret en række interessante anbefalinger til den grønne omstilling af den tunge vejtransport, som peger på store potentialer i el- og brintlastbiler. ITD hilser udspillet velkommen, men ser flere udfordringer ved målet om 10.000 nulemissions-lastbiler i 2030.

Der skal være 10.000 lastbiler, som drives af el eller brint på de danske veje i 2030. Det er blandt ambitionerne i en ny rapport fra Dansk Energi og Dansk E-Mobilitet, som foreslår store investeringer i omstillingen af lastbiler.

 

ITD har tilsvarende store ambitioner for den grønne omstilling af de tunge transporter, men peger på, at der skal ske betydelige politiske landvindinger, hvis man skal komme i nærheden af 10.000 nulemissionslastbiler i 2030. I dag er der godt 50 indregistrerede el-lastbiler i Danmark.

 

- Det er meget positivt, at to væsentlige aktører i den grønne værdikæde nu også går ind i kampen for at omstille lastbilerne. Det er dog vigtigt, at vi i organisationerne går til politikerne med en fælles og realistisk målsætning for den grønne omstilling af de tunge transporter. I ITD har vi meget svært ved at forestille os et scenarie, hvor hver anden solgte lastbil i 2030 er et nulemissionskøretøj – selv hvis ambitionen bliver fulgt op med meget konkrete og mærkbare politiske tiltag, der også understøtter vognmændene i deres grønne investeringer, siger Carina Christensen, adm. direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

På linje med Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet ser ITD også el-teknologien som det oplagte valg på den lange bane, men understreger, at der i de kommende år fortsat er brug for en lang række alternative grønne løsninger.

 

- El-teknologien er slet ikke klar endnu til at løse en lang række transportopgaver, hvor særligt de helt tunge drenge i klassen må kigge i retning af andre løsninger. Så selv med de rigtige politiske greb, vil der stadigvæk være behov for andre drivmidler som eksempelvis biogas og biodiesel. Det kommer vi ikke udenom frem mod 2030, og det budskab bør vi i organisationerne stå sammen om at fremme overfor politikerne, siger Carina Christensen. 

 

ITD glæder sig over, at flere og flere aktører nu kaster sig ind i kampen for at fremme den grønne omstilling af de tunge transporter.

 

- Der har i lang tid været al for ensidigt fokus på grøn omstilling af personbilerne. De tunge transporter er heldigvis nu kommet med på den grønne agenda, så der kan lægges massivt pres på det politiske niveau for at komme videre. Det er der hårdt brug for. Her taler vi ikke kun om opsætning af den nødvendige ladeinfrastruktur, men også en langt større politisk vilje til at hjælpe vognmændene med de meget dyre investeringer i eksempelvis el-lastbiler, der i dag er tre gange dyrere end deres diesel-pedant. Derfor er vi også helt enige i, at det er bydende nødvendigt med flere støttemidler til indkøb af køretøjer, som vi hele tiden har opfordret til, siger Carina Christensen.

 

Læs hele rapporten her 

SENESTE ITD NYT
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >
torsdag 19. december 2024

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg

I 2025 bliver tilsynet med virksomheders håndtering af affald styrket og strømlinet. Miljøstyrelsen har offentliggjort tre guides, der skal klæde forskellige aktører godt på til affaldstilsyn.

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg >