tirsdag 26. januar 2021 14:25

Ændring af testleverandør risikerer at lamme international godstransport

Region Syddanmarks valg af ny leverandør af Covid-19-test kan medføre indrejseforbud til Tyskland for chauffører, der ikke længere vil kunne fremvise skriftlig dokumentation for negativ Covid-19 test. Region Syddanmark må hurtigst muligt sikre fortsat udstedelse af skriftlig dokumentation, så man kan sikre varernes fri bevægelighed, mener ITD.

Foto: iStock

 

1. februar skifter Region Syddanmark leverandør af Covid-19-test. Ifølge den netop indgåede aftale indebærer leverandørskiftet ikke blot, at der fremover kun vil være fem test-steder i regionen, men også en risiko for at testede personer ikke længere kan modtage skriftlig dokumentation for negativ test.

 

Det er kritisk, da lastbilchauffører, der skal krydse den dansk-tyske grænse, dermed ikke længere kan dokumentere negativ Covid-19 test og imødekomme det krav, Tyskland stiller til personer, der har opholdt sig i et virusmutationsland som eksempelvis Storbritannien.

 

- Hvis ikke Region Syddanmark hurtigst muligt får justeret aftalen, risikerer chauffører, at de fra 1. februar ikke længere kan få dokumentation for, at de rent faktisk er Covid-19-negative efter at have været i et mutationsland. Lige nu rammer det især chauffører, der kører til og fra Storbritannien via Tyskland, men listen over højrisikolande, herunder lande med mutationer, kan hurtigt blive udvidet og gøre problemet helt uoverskueligt. Varernes fri bevægelighed er i fare på grund af manglende dokumentation, så Region Syddanmark må sikre at chauffører kan få den nødvendige dokumentation – det haster, siger Maria Feldberg, jurist i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

I forlængelse af øgede testkrav fra flere lande og særligt øgede restriktioner fra tysk side, oplever ITD et øget antal henvendelser fra vognmænd, der forudser problemer.

 

- Vi kan kun opfordre Region Syddanmark til at komme i gang – jo før, des bedre. Den tidligere leverandør af test kunne godt levere skriftlig dokumentation, så det må den nye naturligvis også kunne. Vi vil samtidig opfordre til, at de nye test-steder placeres tæt ved motorvejsnettet ved den dansk-tyske grænse, så det bliver nemt og hurtigt for chaufførerne at få foretaget testen, og varer og gods kan flyde så frit og effektivt som muligt, siger Maria Feldberg.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >