Hovedet med i trafikken gav stof til eftertanke hos elever
Copyright: ITD
Brancheorganisationen ITD har i den seneste uge behandlet et livsnødvendigt emne på en anden måde, end eleverne nødvendigvis er vant til. Og det har virket:
- Kampagnen taler ikke ned til os, som om vi er små børn. Den er lige i vores øjenhøjde, og det er virkeligt godt, siger Elizabeth Johanne Kjær Petersen, 8.d på Trekronerskolen i Roskilde. - Det vigtigste, jeg har lært i dag, er, hvordan man kan undgå at komme i en ulykke. Jeg ved, hvordan jeg nu skal undgå en højresvingsulykke.
Og det er ikke tilfældigt, at dagen er skruet sammen på den måde, den er.
- Vi har gennemført konceptet, der hedder ”Hovedet med i trafikken” på 4 skoler, og her har vi i en uformel tone fået involveret de unge i lastbiler, trafikoffer, færdselspolitiet, trafiksikkerhed og filmproduktionsammen med komikeren Victor Lander, kendt fra TV2 Zulu og DR, siger projektleder på kampagnen Malene Vitus.
Trafikofre gav våde øjne flere steder
- Det rammer de unge på en anden måde, når de hører én fortælle om alle de tanker, de havde inden den forfærdelige ulykke og efter, hvor de for eksempel har en hjælper hele døgnet, forklarer Malene Vitus.
- Det er en kampagne, som taler direkte til os. Det går lige ind i vores hoveder. Kampagnen understreger, at man skal passe på og lade være med at løbe risici.
Men eleverne gjorde sig også andre erfaringer. De kravlede ombord i en lastbil for opleve med egne øjne, hvordan cyklister skal placere sig mest hensigtsmæssigt.
- Det var helt klart en øjenåbner for elever, når de så deres klassekammerater i den kritiske zone foran højre fordæk, hvor det direkte udsyn er begrænset, forklarer Malene Vitus.
- Konsekvenserne ved ikke at tænke sig om ude trafikken er virkelige store, og dem vil jeg tænke på fremover. Jeg vil for eksempel lade min telefon ligge, når jeg er ude i trafikken, siger Agnes Vesterager Iversen, 8.d på Trekronerskolen i Roskilde. Hun lærte også meget ved at sætte sig bag rattet:
- Jeg var overrasket over, hvor begrænset det direkte udsyn er i en lastbil. Jeg har fået meget større respekt for det at være chauffør og selve lastbilen, end jeg havde før denne kampagne.
Vinder-vinderne lavede en fantastisk film
I løbet af skoledagen producerer eleverne film, der skal opfordre andre unge til at tage hovedet med i trafikken. Den bedste film fra den pågældende dag går videre i en stor hovedkonkurrence, hvor holdet kan vinde en præmie til hele skolen. Klik på billedet for at se elevernes film:
Se nogle af mediernes dækning af Hovedet med i trafikken:
og TV 2 Lorry.
Se mere om kampagnen på www.hovedetmeditrafikken.dk.
ITD takker for hjælpen til de virksomheder, der har stillet lastbiler og chauffører til rådighed:
Alex Andersen Ølund A/S
Anders Nielsen & Co A/S
DSV Road A/S
Frank Nørager & Co. A/S
HC Pumps & Trucks A/S
Henrik Skov Christensen A/S
JH Transport & Logistics A/S
J. A. Skovrup ApS
Poul Schou A/S
Skive Køletransport A/S
og Stokholm Transport A/S
Kampagnen er støttet af FDE Fonden.