onsdag 13. november 2019 19:12

ITD helt i front i klimapartnerskabet for landtransport

ITD og ITD's medlemmer får en meget fremtrædende rolle, når transportbranchen skal levere sit bud på, hvordan sektoren kan bidrage til at reducere udledningen af drivhusgasser frem mod 2030. Det står klart efter statsministerens præsentation af de 13 nye klimapartnerskaber, herunder klimapartnerskabet for landtransport.

Regeringen har i dag præsenteret de i alt 13 klimapartnerskaber med dansk erhvervsliv, og landtransporten har nu officielt fået sit eget klimapartnerskab.  

- ITD og vores medlemmer er meget stærkt repræsenteret i det nye klimapartnerskabet for landtransport, og det ser vi som en stor anerkendelse af vores hidtidige indsats på området. Den grønne omstilling og klimaudfordringerne har i mange år fyldt meget i vores arbejde og hos vores medlemsvirksomheder. Den indsats kvitterer regeringen nu for. Vi glæder os meget til samarbejdet i partnerskabet, hvor vi i fællesskab skal finde effektive og realistiske løsninger på klimaudfordringerne i landtransporten, og vi er klar til at afsætte mange ressourcer til det arbejde, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.


Klimapartnerskabet skal allerede ved udgangen af februar levere et foreløbigt bud på, hvordan landtransporten umiddelbart kan bidrage til at reducere CO2-udledningen, og ITD står klar med en lang række forslag: 

 
- I ITD har vi i årevis arbejdet med den grønne omstilling af den tunge transport. Heldigvis starter vi derfor heller ikke fra bunden, for erhvervet har allerede bidraget til, at vi er nået langt i den grønne omstilling. Vi skal sætte turbo på og fortsætte den gode kurs, og i ITD har vi sammen med vores medlemmer allerede identificeret en hel pallette af initiativer, som vi mener bør bringes i spil for at reducere udledningen af drivhusgasser fra landtransporten. Det gælder både tiltag, som sektoren selv kan sætte i gang, men i høj grad også nogle af de rammevilkår, som i dag står i vejen for omstillingen af transport- og logistikbranchen. Vi har gjort vores forarbejde meget grundigt, så vi er helt klar til at gå i dialog med regeringen om, hvordan vi mest hensigtsmæssigt styrker klimaomstillingen i transportsektoren, siger Carina Christensen og tilføjer:


- Nogle af de områder, som ITD kommer til at lægge særlig vægt på i det forestående arbejde er udbredelse af alternative drivmidler, optimal udnyttelse af produktionsapparatet, køretøjsteknologi, infrastruktur, øget grøn efterspørgsel, samspil med andre transportformer med videre. Vi er stærkt optaget af at finde løsninger, der kan levere reduktioner fra dag ét og samtidig understøtte virksomhedernes konkurrenceevne. Det er netop også opdraget fra regeringens side. 

 

 Foto: Statsministeriet

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >