tirsdag 10. december 2019 12:55

ITD: Historisk klimalov er landet – forude venter arbejdet!

Ny bindende klimalov forpligter siddende og fremtidige regeringer til at arbejde for at reducere Danmarks udledning med 70 procent i 2030. ITD støtter den overordnede målsætning og ser frem til arbejdet med de kommende klimahandlingsplaner.

Et bredt flertal i Folketinget har landet en klimalov. Hermed er grundlaget skabt for, at der hurtigt kan sættes fart på den grønne omstilling – også af transportsektoren. 

 

- Der er al mulig grund til at rose politikerne for at blive enige om en klar og ambitiøs klimaretning for Danmark. Vi er meget tilfredse med, at det er et bredt flertal i Folketinget, der står bag klimaloven, så vi har et solidt politisk fundament at stå på. Det helt afgørende for os er nu, at man understøtter virksomhedernes mulighed for at lave langsigtede investeringer, og det kræver, at der er politisk ro på bagsmækken, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Selvom klimaloven nu er på plads, så forventer ITD dog, at det først er i forbindelse med de kommende forhandlinger omkring klimahandlingsplanerne, at vejgodstransporten får vished om sektorens klimaforpligtigelse.   

 

- I ITD har vi engageret os aktivt i Klimapartnerskabet for Landtransport, hvor vi har fået til opgave at levere branchens bud på, hvordan transportsektoren kan bidrage til at reducere udledningen af drivhusgasser frem mod 2030. Vores klare forhåbning er, at regeringen kommer til at lytte seriøst til de anbefalinger, som partnerskabet kommer med, og vil anvende dem aktivt under forhandlingerne, siger Carina Christensen og fortsætter:

 

- Skal vi for alvor forløse det store potentiale, der er ved en grøn omstilling af transportsektoren, så kræver det, at de indsatser, som vi iværksætter her og nu, harmonerer med den langsigtede målsætning om en fossilfri sektor i 2050. Der skal være en klar sammenhæng mellem den strategi, vi lægger for blandt andet satsning på bestemte drivmidler, køretøjsteknologi og investeringer i infrastruktur frem mod 2030. 

 

Læs hele klimaloven her.

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >