ITD: Infrastrukturudspil med fokus på vejene fortjener stor ros
Her godt ti år efter Infrastrukturkommissionen præsenterede den sidste store strategiplan for transportinfrastrukturen i Danmark, er regeringen og Dansk Folkeparti nu klar med dens afløser. I den ny plan, som transportminister Ole Birk Olesen, finansminister Kristian Jensen og erhvervsminister Rasmus Jarlov netop har fremlagt sammen med Dansk Folkeparti, er der afsat 112,7 milliarder kroner over de næste ti år til investeringer i landets infrastruktur, og midlerne er primært rettet mod investeringer i vejnettet. Planen vækker stor glæde hos ITD og medlemmerne i transport- og logistikerhvervet.
- Det er en meget stor dag for transportbranchen, og vi er oprigtigt glade for at se det udspil, der nu er kommet fra regeringen og Dansk Folkeparti. Det er helt rigtigt set, at investeringerne bør målrettes vejnettet, hvor det vil give størst samfundsmæssig gevinst. For de afsatte midler vil det store motorvejs-H blive langt mere robust, og udspillet bevirker, at vi kan løse store dele af trængselsudfordringerne og samtidig fremtidssikre vejinfrastrukturen. Det er en vigtig opgave, hvis vi skal sikre vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne i fremtiden, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Ifølge planen kan Nordsjælland se frem til en forlængelse af Hillerød- og Frederikssundmotorvejen, nordjyderne får en tredje Limfjordsforbindelse, der etableres motorvej på den manglende strækning fra Rønnede til Næstved samt fra Holbæk til Kalundborg. Herudover fortsætter udbygningen af E20 syd om Odense, når veststrækningen er færdigetableret, og der etableres en ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give. Endelig anlægges der udvidelser af Ring 3 og 4 samt en ny Ring 5, der skal aflaste Køge Bugt motorvejen.
- Som nævnt, rummer infrastrukturudspillet rigtig mange gode initiativer, som vi på vegne af vores medlemmer gerne ser realiseret så hurtigt som muligt. Desværre indeholder udspillet ingen konkrete økonomiske midler til den hårdt tiltrængte udvidelse af rastepladskapaciteten for lastbiler. De manglende rastepladser er til stor gene i dagligdagen for chauffører og vognmænd, og vi appellerer derfor stærkt til, at der fra puljemidlerne snarest afsættes tilstrækkeligt med økonomi til området, siger Carina Christensen.
Hun tilføjer, at det er vigtigt med en så bred politisk aftale om infrastrukturplanen som muligt, så initiativerne også er bæredygtige efter et valg.
Læs mere om regeringens og Danske Folkepartis infrastrukturudspil her: https://www.trm.dk/da/nyheder/2019/regeringen-og-df-investerer-over-110-milliarder-kroner-i-infrastruktur
Foto: ITD
Hovedpunkterne i aftalen:
* Tredje forbindelse over Limfjorden: 6,6 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2024.
* Kalundborgmotorvejens tredje etape: 1,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2023.
* Frederikssundmotorvejens tredje etape: 3,4 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2022.
* Anlæg af motorvej fra Næstved til Rønnede (Rute 54): 1,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.
* Ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give: 5,8-7,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2023.
* Ny togbane over Vestfyn: 4,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.
* Sydlig Ring 5 vest for København: 6,5 milliarder kroner. Anden fase igangsættes 2025-2030.
Derudover rummer planen udbygning af eksisterende infrastruktur. Det gælder blandt andet:
* Udvidelse af motorvej E45 mellem Aarhus S og Aarhus N.
* Udvidelse af motorvej E45 mellem Vejle (Hornstrup) og Skanderborg S.
* Udvidelse af motorvej E20/E45 Kolding V-motorvejskryds (MVK) Kolding.
* Udvidelse af motorvej E20 syd om Odense.
* Øget kapacitet på Motorring 3 ved København.
* Udvidelse af Hillerødmotorvejen, M3 til Ring 4 (begge retninger).
* Udvidelse af Ring 4 (nordlig del).
* Opgradering til motorvej af Hillerødmotorvejens forlængelse.
* Opgradering til motorvej omkring Herning.
* Hastighedsopgradering, Ringsted-Odense.
Kilde: Regeringen.dk