tirsdag 12. februar 2019 11:19

Storbritannien foreslår Brexit-nødplan på vejtransportområdet

Storbritannien har fremlagt et forslag, som lægger op til anerkendelse af tilladelser på samme vilkår som i dag. Forslaget er tiltænkt den situation, hvis der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit.

Storbritannien har fremlagt et udkast til en nødplan for vejtransportområdet, som efter forslaget skal gælde fra Storbritanniens udtræden af EU den 29. marts til den 31. december 2019. Det britiske forslag kommer i forlængelse af, at EU-Kommissionen i december 2018 kom med sit udspil.

 

Udkastet fra Storbritannien tager udgangspunkt i de nuværende regler, og man lægger op til, at der skal være adgang til at køre på samme vilkår som i dag. Forslaget omfatter derfor også muligheden for at køre cabotage. Det britiske udkast går videre end udkastet fra EU-Kommissionen, som alene lægger op til en anerkendelse af britiske tilladelser ved transporter mellem Storbritannien og EU, under forudsætning af at Storbritannien accepterer tilsvarende transporter.

 

- ITD støtter, at der indføres en nødplan på tilladelsesområdet i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit. For kommer man ikke frem til alternative løsninger, vil man i værste fald risikere at falde tilbage på CEMT-tilladelser. Da disse er forbundet med administrativt arbejde, og der kun er et begrænset antal tilgængelig, vil det besværliggøre al transport til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, jurist hos ITD.

 

Storbritannien er i dialog med Kommissionen om, hvorvidt der er mulighed for at udvide Kommissionens udkast, så det svarer til det britiske. Afhængig af denne diskussion vil man efterfølgende genoverveje det britiske udkast. Derudover ser man på muligheden for bilaterale aftaler med de enkelte EU-medlemslande.

 

Nødplanen, hvor man lægger op til anerkendelse af tilladelser, løser ikke de øvrige udfordringer, som opstår i forbindelse med Brexit, som for eksempel told og ventetid ved grænseovergange.

 

Det britiske forslag kan ses her.

 

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 21. oktober 2025

Ved du, hvad du kan med ITD og farligt gods?

Transporterer eller håndterer du farligt gods under den såkaldte frimængde – herunder farligt gods i begrænsede mængder (LQ), kræver det som minimum en ADR kap. 1.3-uddannelse, som du kan få som en del af dit medlemskab. ITD tilbyder også at være din ADR-sikkerhedsrådgiver, hvis du transporterer farligt gods over frimængden.

Ved du, hvad du kan med ITD og farligt gods? >
torsdag 16. oktober 2025

Har du set alle dine eksklusive medlemsfordele?

Som medlem af ITD kan du nyde af mange gode rabatter og aftaler, se et overblik over disse ved at klikke på billedet nedenfor.

Har du set alle dine eksklusive medlemsfordele? >
torsdag 16. oktober 2025

Ny vejledning skal sikre fair konkurrence om erhvervsaffald

Forsyningstilsynet har udsendt en opdateret vejledning om markedspriser for kommunal indsamling af erhvervsaffald. Det sker efter gentagne henvendelser fra ITD om behovet for klarere regler.

Ny vejledning skal sikre fair konkurrence om erhvervsaffald >