tirsdag 12. februar 2019 11:19

Storbritannien foreslår Brexit-nødplan på vejtransportområdet

Storbritannien har fremlagt et forslag, som lægger op til anerkendelse af tilladelser på samme vilkår som i dag. Forslaget er tiltænkt den situation, hvis der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit.

Storbritannien har fremlagt et udkast til en nødplan for vejtransportområdet, som efter forslaget skal gælde fra Storbritanniens udtræden af EU den 29. marts til den 31. december 2019. Det britiske forslag kommer i forlængelse af, at EU-Kommissionen i december 2018 kom med sit udspil.

 

Udkastet fra Storbritannien tager udgangspunkt i de nuværende regler, og man lægger op til, at der skal være adgang til at køre på samme vilkår som i dag. Forslaget omfatter derfor også muligheden for at køre cabotage. Det britiske udkast går videre end udkastet fra EU-Kommissionen, som alene lægger op til en anerkendelse af britiske tilladelser ved transporter mellem Storbritannien og EU, under forudsætning af at Storbritannien accepterer tilsvarende transporter.

 

- ITD støtter, at der indføres en nødplan på tilladelsesområdet i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit. For kommer man ikke frem til alternative løsninger, vil man i værste fald risikere at falde tilbage på CEMT-tilladelser. Da disse er forbundet med administrativt arbejde, og der kun er et begrænset antal tilgængelig, vil det besværliggøre al transport til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, jurist hos ITD.

 

Storbritannien er i dialog med Kommissionen om, hvorvidt der er mulighed for at udvide Kommissionens udkast, så det svarer til det britiske. Afhængig af denne diskussion vil man efterfølgende genoverveje det britiske udkast. Derudover ser man på muligheden for bilaterale aftaler med de enkelte EU-medlemslande.

 

Nødplanen, hvor man lægger op til anerkendelse af tilladelser, løser ikke de øvrige udfordringer, som opstår i forbindelse med Brexit, som for eksempel told og ventetid ved grænseovergange.

 

Det britiske forslag kan ses her.

 

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 13. marts 2025

Mund- og klovesyge i Ungarn — restriktioner for transport af dyr, kød og mælk

Der er rapporteret om et udbrud af mund- og klovesyge i Ungarn, som primært udgør en risiko for svin, får, geder, kvæg og bisonokser.

Mund- og klovesyge i Ungarn — restriktioner for transport af dyr, kød og mælk >
onsdag 12. marts 2025

Vejafgift: Fejlramt kontrolpunkt rejser tvivl om kontrolsystemet

ITD registrerer i øjeblikket et stort antal uretmæssige vejafgiftsbøder, hvor et kontrolpunkt i Nordjylland udsteder bøder til køretøjer, der på det påståede overtrædelsestidspunkt har befundet sig et helt andet sted. En alvorlig fejltype, der får formanden for ITD til at sætte spørgsmålstegn ved, om vognmænd kan stole på kontrolsystemet.

Vejafgift: Fejlramt kontrolpunkt rejser tvivl om kontrolsystemet >
onsdag 12. marts 2025

Genbrugsemballager omfattes af producentansvar

Det udvidede producentansvar for emballage betyder, at også virksomheder, som tilgængeliggør genbrugsemballager i Danmark, skal registrere sig, indberette mængder og afholde udgifterne, når emballagen bliver til affald. Genbrugsemballager, som f.eks. plastkasser, palletanke, pallelåg, paller mv. er dermed omfattet af producentansvaret. ITD har anmodet om, at europaller undtages, men det er endnu ikke afklaret.

Genbrugsemballager omfattes af producentansvar >