tirsdag 12. februar 2019 11:19

Storbritannien foreslår Brexit-nødplan på vejtransportområdet

Storbritannien har fremlagt et forslag, som lægger op til anerkendelse af tilladelser på samme vilkår som i dag. Forslaget er tiltænkt den situation, hvis der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit.

Storbritannien har fremlagt et udkast til en nødplan for vejtransportområdet, som efter forslaget skal gælde fra Storbritanniens udtræden af EU den 29. marts til den 31. december 2019. Det britiske forslag kommer i forlængelse af, at EU-Kommissionen i december 2018 kom med sit udspil.

 

Udkastet fra Storbritannien tager udgangspunkt i de nuværende regler, og man lægger op til, at der skal være adgang til at køre på samme vilkår som i dag. Forslaget omfatter derfor også muligheden for at køre cabotage. Det britiske udkast går videre end udkastet fra EU-Kommissionen, som alene lægger op til en anerkendelse af britiske tilladelser ved transporter mellem Storbritannien og EU, under forudsætning af at Storbritannien accepterer tilsvarende transporter.

 

- ITD støtter, at der indføres en nødplan på tilladelsesområdet i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit. For kommer man ikke frem til alternative løsninger, vil man i værste fald risikere at falde tilbage på CEMT-tilladelser. Da disse er forbundet med administrativt arbejde, og der kun er et begrænset antal tilgængelig, vil det besværliggøre al transport til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, jurist hos ITD.

 

Storbritannien er i dialog med Kommissionen om, hvorvidt der er mulighed for at udvide Kommissionens udkast, så det svarer til det britiske. Afhængig af denne diskussion vil man efterfølgende genoverveje det britiske udkast. Derudover ser man på muligheden for bilaterale aftaler med de enkelte EU-medlemslande.

 

Nødplanen, hvor man lægger op til anerkendelse af tilladelser, løser ikke de øvrige udfordringer, som opstår i forbindelse med Brexit, som for eksempel told og ventetid ved grænseovergange.

 

Det britiske forslag kan ses her.

 

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 09. september 2025

Danmark er tiltrådt multilateral aftale M364

Aftalen omhandler en lempelse af kravet i ADR 8.1.2.2 om, at ADR-attesten for en trukken enhed (tankovgn, trailer, containerchassis) skal medbringes i original form i førerkabinen, hvis den er anbragt på et sikkert sted, som er beskyttet mod vejr og vind. Aftalen er gældende indtil udgangen af 2026.

Danmark er tiltrådt multilateral aftale M364 >
mandag 08. september 2025

Snart ruller ITD’s trafiksikkerhedskampagne

Om en uge ruller International Transport Danmarks (ITD) trafiksikkerhedskampagne “Lastbilkaravanen” atter ud på de danske veje. Igen i år er der lagt op til en hel uge med fokus på trafiksikkerhed, læring og leg.

Snart ruller ITD’s trafiksikkerhedskampagne >
torsdag 04. september 2025

Vedligehold på ITD’s hjemmesider i weekenden den 19. - 21. september

På grund af planlagt vedligeholdelse vil ITD’s hjemmesider være offline i weekenden den 19. - 21. september, herunder www.fde.dk, www.itd.dk, www.vialtis.com, myvialtis.com og fdeplus.dk. Vi beklager ulejligheden.

Vedligehold på ITD’s hjemmesider i weekenden den 19. - 21. september >