onsdag 03. juni 2020 16:17

Endnu et dundrende underskud hos PostNord Logistics viser behov for handling

Det statsejede PostNord Logistics, der konkurrerer med private aktører på pakke- og stykgodsmarkedet, har offentliggjort endnu et blodrødt årsregnskab. Denne gang med et underskud på knap 18 mio. kroner. Det er helt uacceptabelt, at private aktører skal underbydes af statslig konkurrent, der flere gange har hentet kapital fra sine ejere, mener ITD.

2019 bød på endnu et underskud i det statsejede PostNord Logistics, der ligger i skarp konkurrence med private aktører om at distribuere pakker og stykgods. Resultatet af den primære drift (EBIT) for 2019 endte på -18 millioner kroner, og dermed er den samlede regning for PostNord Logistics operation de seneste fem år løbet op i et tab på hele 158 millioner kroner.

 

- Det er helt uacceptabelt, at vores medlemmer dag efter dag skal konkurrere med en statslig aktør, som år efter år demonstrerer, at de ikke er i stand til at lave en profitabel forretning. Det er kun på grund af den forfejlede ejerkonstruktion med to stater i ryggen, at PostNord Logistics overhovedet er til stede på et velfungerende privat marked, og det bør selvfølgelig stoppes snarest, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.

 

ITD har ad flere omgange advaret mod selskabskonstruktionen bag PostNord Logistics, der er et datterselskab i den statsejede PostNord-koncern. ITD har blandt andet anlagt sager om ulovlig statsstøtte ved flere instanser og Folketingets Statsrevisorer har i samme forbindelse bedt Rigsrevisionen om at gennemføre en undersøgelse af PostNord Danmarks regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal blandt andet stille skarpt på, om prisniveauet for eksempelvis udbringning af gods er sat til markedspris.

 

- PostNord Logistics er efter min bedste overbevisning en fejlkonstruktion, som det kun kan gå for langsomt med at få nedlagt. Den holdning, tror jeg, deles af alle ansvarlige politikere, og løsningen ligger lige for: Sælg eller nedlæg PostNord Logistics, så der kan komme fair og lige konkurrencevilkår på markedet. Det kan meget passende ske i forbindelse forhandlingerne om en ny aftale på postområdet, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >