tirsdag 29. september 2020 08:35

ITD: Nu må retssikkerheden for transport af levende dyr sikres

ITD vil diskutere udmøntningen af aftale om dyretransporter med folketingspolitikere. Ansvaret for bedømmelse af dyrs transportegnethed skal ikke ligge hos chauffører, men må ligge hos landmænd og dyrlæger, sådan som det også var forudsat i aftalen.

Foto: Shutterstock

 

ITD vil på baggrund af den seneste debat tage initiativ til at få de danske folketingspolitikere i tale om udmøntningen af den politiske aftale om dyretransport, der blev indgået i december 2018. I aftalen om den fremadrettede kontrol på området hed det dengang udtrykkeligt, at chaufførerne som udgangspunkt ikke har ansvaret for bedømmelsen af, om et dyr er transportegnet eller ej. Men sådan er aftalen ikke blevet udmøntet.

 

 – Vi må desværre konstatere, at i igangværende retssager rejser anklagemyndigheden stadig sager over for chaufføren. I ITD mener vi, at det først og fremmest er landmanden, der har haft sine dyr i stalden i lang tid, der må være den nærmeste til at tjekke dyrenes sundhedstilstand inden pålæsningen på en lastbil. Den retstilstand skal vi have indført i Danmark nu, siger chefkonsulent i ITD Anders Jessen.

 

De seneste dages debat om retssikkerheden for de vognmænd og chauffører, der til daglig beskæftiger sig med transport af levende dyr, giver begrundet frygt for, at mange vognmænd og chauffører er ved at miste modet.

 

- Vi hører fra vores medlemmer, at en del dyretransportører for alvor begynder at mærke presset ved udførelse af deres erhverv. Årsagen er først og fremmest den usikkerhed, der hver dag er for, at en vognmand og chauffør kommer til at medtage et ikke-transportegnet dyr på lastbilen. Gør man det, så vanker der urimeligt høje bøder i størrelsesordenen 25.000 kroner for chaufføren og det dobbelte for vognmanden. Og det er helt urimeligt, siger Anders Jessen.



Udfordringen er det ganske lille antal dyr – typisk under en promille – der efter transportens udførelse viser sig at have en skade. Det kan for eksempel være et halt ben, en øreskade eller et halebid. I langt de fleste tilfælde har det været vanskeligt eller umuligt for chaufføren at opdage dyrets skader under pålæsningen. Derudover skal der kun ganske få sager til, før vognmanden risikerer at miste sin autorisation til at køre med levende dyr.

 

- Vognmænd og chauffører har intet imod høj dyrevelfærd og strenge kontroller, men det er ikke rimeligt, at en vognmand, der transporterer mange tusinde dyr om året, risikerer at få endog meget store bøder for ganske få enkelttilfælde med ikke-transportegnede dyr. Det må være landmanden og tilknyttede dyrlæger, der står inde for dyrenes helbred – ikke den enkelte chauffør, der kun har et sekund eller to til at vurdere hvert enkelt dyr, siger Anders Jessen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >