fredag 04. december 2020 16:33

ITD: Ny kørselsafgift lader vognmændene i stikken

Regeringens nye kørselsafgift på lastbiler er en uopfindsom skatteskrue, der lader den tunge trafik i stikken. Pengene burde være øremærket grøn omstilling målrettet den tunge vejgodstransport. I stedet for at hjælpe den grønne omstilling på vej, straffer man erhvervet med endnu højere afgifter.

Foto: iStock

 

Den netop indgåede aftale om kilometerbaserede kørselsafgifter for lastbiler får ikke mange rosende ord med på vejen fra ITD, der ellers har kæmpet for et opgør med forældede afgifter. ITD er især utilfreds med, at provenuet fra den ny lastbilskat ikke bliver ført tilbage til omstillingen af de tunge køretøjer, men i stedet skal anvendes til at finansiere flere grønne personbiler.

 

- Lad mig sige det ligeud: Det er meget skuffende og dybt urimeligt, at den tunge transport, der holder Danmark kørende, skal fungere som finansieringskilde til flere elbiler, når vi alle ved, hvor svært det er omstille lastbilerne frem mod 2030 uden en økonomisk håndsrækning, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær og fortsætter:

 

- Vi har igennem hele forløbet påpeget nødvendigheden af en omlægning af de nuværende afgifter, hvor infrastrukturen i langt højere grad aktivt anvendes til at fremme den grønne omstilling. Det skal vel og mærke gøres intelligent, og det må vi desværre nøgternt konstatere ikke er tilfældet med den her aftale. I stedet pålægger regeringen og dens støttepartier hårdt prøvede virksomheder højere afgifter, uden at provenuet føres tilbage, så det nu bliver endnu sværere for vognmændene at foretage de nødvendige grønne investeringer.

 

ITD er heller ikke tilfredse med, at varebiler til godskørsel ikke skal betale den samme afgift som lastbilerne. Det vil fremme ineffektive transporter i mindre varebiler til skade for klimaet og vognmændenes konkurrenceevne.

 

- Kørselsafgiften kommer i værste fald til at skævvride konkurrencesituationen i markedet og virke stik imod hensigten om at reducere CO2-udledningen i transportsektoren, hvis forhøjede afgifter ender med at betyde en massiv omlastning fra lastbiler til varebiler. Det kunne man nemt have undgået ved at inddrage varebilerne i aftalen, så det undrer os meget, at det ikke er en del af aftalegrundlaget, siger Henriette Kjær.

 

Den konkrete afgiftsmodel aftales senere på baggrund af et oplæg fra regeringen. ITD vil derfor fortsætte kampen for at afbøde så mange skadelige effekter af aftalen som muligt.

SENESTE ITD NYT
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni

Efter pres fra os i ITD ændres den uretmæssige bødemodel for vejafgiften. Fra den 26. juni kan nogle bøder sættes ned eller annulleres, men satserne er stadig høje, og de vognmænd, der allerede er ramt, mangler fortsat en løsning.

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni >
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel

By-, Land- og Transportministeriet har nu anerkendt, at bødemodellen for den kilometerbaserede vejafgift er ulovlig. Men bødeniveauerne er fortsat for høje, flere situationer er uafklarede, og der er endnu ikke taget hånd om de ulovligt udstedte bøder, påpeger direktøren for International Transport Danmark.

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel >
torsdag 25. juni 2026

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk

EU har vedtaget nye regler, som skal give én fælles metode til at beregne og dokumentere transportens CO₂e-udledninger. Målet er at gøre rapporteringen lettere at håndtere, når kunder efterspørger klimadata.

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk >