onsdag 11. november 2020 09:11

Pakkeafgift gør alle danskere fattigere

En pakkeafgift på alle pakkeforsendelser vil skade dansk erhvervsliv og skævvride pakkemarkedet. Politikerne må tage andre værktøjer i brug for at redde deres underskudsgivende PostNord, mener ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Foto: Shutterstock

 

Af et fortroligt oplæg til en ny politisk aftale på postområdet, som Berlingske Tidende er kommet i besiddelse af og i dag beskriver, fremgår det, at transport- og boligminister Benny Engelbrecht lægger op til en ny afgift på forsendelser af pakker. Provenuet fra den nye skat skal holde hånden under det statsejede og underskudsgivende PostNords fortsatte drift på det danske marked.

 

- Regeringen er åbenbart villig til at gøre danskerne fattigere i et forsøg på at redde en statsejet aktørs operationer. Regeringen har haft halvandet år til at komme med forslag til, hvordan man kan sikre fortsat befordringspligt af breve, og resultatet er noget så fantasiløst som endnu en skat, der hæmmer aktiviteten i det danske samfund. Det er den helt forkerte vej at gå i en tid, hvor dansk erhvervsliv kæmper med effekterne af corona, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

 

ITD repræsenterer en lang række virksomheder, der er i direkte konkurrence med PostNord-koncernen ikke mindst på pakkeområdet, hvor det statsejede PostNord Logistics er under anklage for at modtage uretmæssig statsstøtte til sin drift.

 

- Vi har brug for en postaftale, der sikrer fair og lige konkurrencevilkår uden, at alle danskere skal opkræves en PostNord-skat. Vi har fra ITD’s side fremlagt flere forslag til, hvordan det frie marked kan sikre udbringning af breve og pakker, og private aktører har meldt sig klar til at løfte opgaven. Det er den vej, vi skal i stedet for at opfinde en ny PostNord-skat, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni

Efter pres fra os i ITD ændres den uretmæssige bødemodel for vejafgiften. Fra den 26. juni kan nogle bøder sættes ned eller annulleres, men satserne er stadig høje, og de vognmænd, der allerede er ramt, mangler fortsat en løsning.

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni >
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel

By-, Land- og Transportministeriet har nu anerkendt, at bødemodellen for den kilometerbaserede vejafgift er ulovlig. Men bødeniveauerne er fortsat for høje, flere situationer er uafklarede, og der er endnu ikke taget hånd om de ulovligt udstedte bøder, påpeger direktøren for International Transport Danmark.

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel >
torsdag 25. juni 2026

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk

EU har vedtaget nye regler, som skal give én fælles metode til at beregne og dokumentere transportens CO₂e-udledninger. Målet er at gøre rapporteringen lettere at håndtere, når kunder efterspørger klimadata.

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk >