onsdag 01. juli 2020 16:05

Regningen for PostNord stiger og stiger

Staten sender endnu en gang 112 millioner af skatteborgernes kroner afsted til den samspilsramte PostNord koncern. Det er dyrt at lægge befordringspligten i hænderne på PostNord, som er ved at få sin regnskabspraksis undersøgt af Rigsrevisionen. Derfor er det på høje tid at finde en anden og mere holdbar løsning, mener ITD.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

 

Statens ejerskab af PostNord-koncernen koster endnu engang skatteyderne penge. Denne gange har Transportministeren udskrevet endnu en regning på 112 millioner skattekroner som betaling til PostNord for også at stå for befordringspligten for andet halvår af 2020.

 

Ekstraregningen kommer som supplement til den aftale, partierne indgik kort før jul 2019 om at forlænge statens aftale med PostNord om befordringspligten frem til den 30. juni 2020. Dermed har PostNord samlet set sikret sig næsten en kvart milliard kroner ud over portoindtægterne for udbringning af breve i 2020 uden at skulle konkurrere med andre aktører.

 

- Jo længere tid, der går, før vi får en holdbar og ny løsning på postområdet, des dyrere er det for de danske skatteydere. Derfor er det er på høje tid, at vi får en holdbar løsning på plads, hvor private aktører får mulighed for at komme på banen, og vi undgår muligheden for urimelig statsstøtte og krydssubsidiering af midler til unfair konkurrence med private virksomheder på stykgodsmarkedet, siger ITD's administrerende direktør, Carina Christensen, med henvisning til igangværende retssager og Rigsrevisionens undersøgelse af PostNords regnskabspraksis.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >