fredag 03. december 2021 09:36

Bedre adgangsveje og forhold for chauffører på Esbjerg Havn

De øgede trafikmængder på Esbjerg Havn får havnen og ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, til at intensivere samarbejde om bl.a. tilkørselsforhold og forhold for ventende lastbiler på havnen.

Den stigende transport ind og ud af Esbjerg Havn og fortsatte usikkerheder omkring Brexit har øget kompleksiteten af transportopgaven, og der er brug for et styrket samarbejde om havnens indretning og de faciliteter, der tilbydes brugerne af havnen.

 

Derfor etablerede Esbjerg havn sidste år et såkaldt BIP-center for fødevareinspektion, men også lastbilchaufførerne kan vente sig bedre faciliteter.

 

ITD og Esbjerg havn har på baggrund af den stigende trafik af lastbiler og lastbil-trailere på Esbjerg Havn, besluttet at vurdere forholdene og få udarbejdet en analyse af de fremtidige behov på havnen.

 

Dermed er samarbejdet imellem ITD og Esbjerg Havn nu blevet endnu tættere.

 

- Det er vigtigt, at vores chauffører har gode faciliteter, når de ankommer til Esbjerg Havn og f.eks. skal holde deres lovpligtige hvil. Derfor er det meget positivt, at Esbjerg Havn samarbejder tæt med branchen om f.eks. effektivisering, udvidelse af veje, venteområder og selvfølgelig også faciliteter til chauffører, udtaler Carina Christensen, adm. direktør i ITD,  Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Køre- og hviletidsreglerne kræver en nøjagtig planlægning fra transportvirksomhedernes side, og lastbilernes ventetid på havnen medfører et øget behov for planlægning samt en løbende forbedring af infrastrukturen.

 

- Esbjerg Havns opgave er netop at lægge en effektiv infrastruktur til rette for havnens brugere. Vi er derfor glade for, at ITD sammen med en gruppe transportvirksomheder vil dele deres viden med os om forholdene, så vi hele tiden kan fremtidssikre havnen. Esbjerg Havn vil også deltage i kommende simuleringer af trafikken for fremtidens lastbiltrafik i specielt Østhavnen, understreger Dennis Jul Pedersen, der er havnedirektør i Esbjerg Havn.

 

Esbjerg Havn og ITD oplyser, at deres fælles projekt rækker ud over effektivisering af transporter til og fra Esbjerg havn. Det indebærer også samarbejde om infrastruktur, der kan understøtte den grønne omstilling af vejtransporten.

 

- Vores samarbejde rækker ud over de konkrete udfordringer om tilkørselsforhold til og fra havnen. Det vil også involvere planer for fremtidens transportknudepunkt og indeholde den kommende udrulning af fremtidens grønne brændstoffer, siger Dennis Jul Pedersen.

 

Esbjerg Havn forventes at kunne lancere yderligere planer i det nye år.

SENESTE ITD NYT
onsdag 15. oktober 2025

Lovforslag lægger op til at fjerne krav om hastighedsattest – stor sejr for ITD og de danske vognmænd

Færdselsstyrelsen har netop sendt et lovforslag i høring, der vil afskaffe kravet om hastighedsattest for lastbiler og busser. Det er en markant forenkling af reglerne og en stor sejr for ITD, som i flere år har arbejdet for at få fjernet den unødvendige og dyre ordning.

Lovforslag lægger op til at fjerne krav om hastighedsattest – stor sejr for ITD og de danske vognmænd >
fredag 10. oktober 2025

Vintersæsonen nærmer sig, og det medfører pligt om brug af vinterdæk og snekæder i mange lande

Det er vigtigt at være opmærksom på regler om påbud om brug af vinterdæk og snekæder. ITD giver dig her en oversigt over de krav, du skal være opmærksom på.

Vintersæsonen nærmer sig, og det medfører pligt om brug af vinterdæk og snekæder i mange lande >
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >