fredag 12. november 2021 10:55

Begrav nu Boligjobordningen helt

I de kommende uger skal politikerne forhandle næste års finanslov hjem. Regeringen har foreslået kun at droppe den midlertidige udvidelse af boligjobordningen fra sidste år, hvor fradragene for håndværks- og serviceydelser blev sat op. Men ordningen skal afskaffes helt, mener ITD. Den skaber en unødvendig efterspørgsel på arbejdskraft i byggebranchen, mens andre brancher mangler hænder.

Der er mangel på chauffører i transportbranchen, og problemet forventes kun at blive større i fremtiden. Næsten halvdelen af lastbilchaufførerne er over 50 år, mange er på vej på pension og ungdomsårgangene bliver mindre.

 

Det kan medføre alvorlig mangel på nye hænder til at overtage rattet i lastbilerne de kommende år. En mangel, som vil skabe ringe i vandet og påvirke stort set alle brancher, hvis der ikke sættes ind.

 

Derfor er politikerne nødt til at se på alle tiltag, som kan være med til at afhjælpe problemet. Og en fjernelse af boligjobordningen med næste års finanslov er et godt sted at starte.

 

- Jeg er godt klar over, at en afskaffelse af boligjobordningen ikke løser alle vores problemer med chaufførmangel, men vi er nødt til at se på store som små tiltag for at sikre os, at der er chauffører nok i fremtiden. En afskaffelse af Boligjobordningen vil være hjælpsomt, og det er også anbefalingen fra de økonomiske vismænd. Det er derfor mit håb, at partierne tager skridtet fuldt ud og afskaffer ordningen helt, når finansloven for 2022 skal forhandles på plads, udtaler Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

I stedet for at fortsætte Boligjobordningen, bør man prioritere en langsigtet indsats for at sikre Danmark arbejdskraft, og det kræver politisk handling.

 

-Vi har selv givet nogle bud på, hvordan man kan fastholde seniorer i branchen og få de unge til at interessere sig for vores fag, men vi har også brug for, at politikerne ser bredt på, hvordan vi skaffer mere arbejdskraft. Herunder hvordan vi kan fastholde medarbejdere på arbejdsmarkedet i længere tid, hvordan unge vejledes i erhvervsvalg på skolerne og hvordan vi motiverer ledige til at skifte til transportbranchen, afslutter Carina Christensen. 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >