onsdag 10. november 2021 08:24

ITD Arbejdsgivers nye toårige overenskomst er godkendt og blåstemplet

Færdselsstyrelsen har netop godkendt og blåstemplet ITD Arbejdsgivers nye toårige overenskomst med Krifa, der trådte i kraft den 1. juli 2021.

Som led i den politiske aftale om ordnede forhold på transportområdet, som et bredt flertal af Folketingets partier indgik i januar 2020, skal alternative overenskomster gennem en godkendelsesproces hos Færdselsstyrelsen, når der sker ændringer i overenskomsten.

 

Da ITD Arbejdsgiver tilbage i foråret fik forhandlet en ny overenskomst på plads med Krifa, har vi skullet igennem en ny godkendelsesproces hos Færdselsstyrelsen og Overenskomstnævnet. En proces som nu har resulteret i en ny godkendelse af ITD Arbejdsgivers overenskomst med Krifa.

 

- Vores overenskomst blev godkendt af Færdselsstyrelsen i forsommeren, så derfor er vi også glade for - men ikke overraskede over - at vores seneste overenskomst med Krifa også godkendes. Vi kan nu med sindsro fortsætte vores solide arbejde med at tilbyde vores medlemmer en fleksibel og moderne overenskomst til deres ansatte. Gennem hele processen har det været vigtigt for os, at der eksisterer et reelt alternativ til de dominerende overenskomster på området. Den valgfrihed er sikret – også med den seneste afgørelse fra Færdselsstyrelsen. Det er til gavn for hele branchen, at der fortsat er et reelt alternativ til de dominerende 3F-overenskomster, siger Jane Aakjær Madsen, direktør for ITD Arbejdsgiver.

 

Grundig gennemgang

Færdselsstyrelsen og Overenskomstnævnet har skullet tage stilling til, om ITD Arbejdsgiver/Krifa-overenskomsten følger et omkostningsniveau for chauffører, der ikke entydigt og væsentligt afviger fra de retningsgivende overenskomster på området. Det vil i praksis sige 3F-overenskomsterne. Efter grundig gennemgang af overenskomstens bestemmelser og satser og på baggrund af udtalelse fra Overenskomstnævnet har Færdselsstyrelsen konkluderet, at overenskomsten opfylder kravene og dermed godkendes.

 

Fornyelsen af ITD Arbejdsgivers overenskomst med Krifa per 1. juli 2021 betyder en lønfremskrivning, som giver 4,75 kroner mere i timen i mindsteløn for blandt andet chauffører og lagermedarbejdere. Da der er tale om en mindstelønsoverenskomst, bliver der lokalt ude på virksomhederne aftalt en personlig løn ud fra medarbejderens kvalifikationer, anciennitet med videre.

 

- Vi har en moderne og stærk overenskomst, hvor vi bygger videre på den fleksibilitet og de gode rettigheder for medarbejderne, som overenskomsten indeholder. For os har det været vigtigt at holde fast i et reelt alternativ til de dominerende 3F-overenskomster, siger Jane Aakjær Madsen.

 

Overenskomsten bygger på en høj grad af dialog både lokalt på virksomhederne under overenskomsten samt mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver. Overenskomsten giver mulighed for medbestemmelse lokalt for både medarbejdere og ledelse, da der er tale om en mindstelønsoverenskomst, der åbner for lokale forhandlinger om løn og arbejdstid. 

 

Find mere information om ITD Arbejdsgiver og overenskomsten her.

 

 

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >