tirsdag 04. maj 2021 09:23

ITD glæder sig over opbakningen til flere rastepladser

Venstre går til infrastrukturforhandlingerne med ønske om 200 millioner kroner til udvidelse og opgradering af rastepladser langs statsvejene. Dermed bakker partiet helhjertet op om ITD’s kamp for flere rastepladser, som kan forbedre chaufførernes arbejdsmiljø.

Partiet Venstre går nu ind i kampen for flere rastepladser med et markant ønske om midler til flere og bedre rastepladser langs de danske statsveje. Partiet ønsker, at der afsættes 200 millioner kroner til området som en del af de igangværende infrastrukturforhandlinger. Ønsket fremgår af et indlæg af partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, i Skive Folkeblad og modtages med stor glæde i ITD, der gennem lang tid har arbejdet intenst for bedre parkeringsforhold langs statsvejene.

 

- Det er utrolig positivt, at vores store ønske om flere rastepladser takket være Venstre nu kommer direkte ind på forhandlingsbordet. Nu håber vi, at de øvrige partier bakker op om det rimelige ønske. 200 millioner kroner er en rigtig god pulje, som kan finansiere over 400 stærkt tiltrængte ekstra parkeringspladser til lastbiler og samtidig opgradere forholdene på området, så de, der holder Danmark kørende, også har ordentlige forhold, når de holder stille, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD har gennem længere tid haft fokus på de alt for få parkeringspladser, da det stiller chauffører over for et helt urimeligt valg mellem at risikere en p-afgift eller en overtrædelse af køre- og hviletiderne.

 

Vejdirektoratet, der er ansvarlig for de danske statsveje, har flere gange belyst manglen på rastepladser langs motorvejsnettet og udarbejdet konkrete forslag til, hvordan antallet kan udvides på en effektiv måde.

 

Vejdirektoratet vurderede i 2018, at kapaciteten på 21 rastepladser langs motorvejsnettet, hvor manglen er udtalt, kan mere end fordobles til i alt 825 parkeringspladser til lastbiler med en investering på cirka 180 millioner kroner og med Venstres melding, er der nu al muligt håb om, at planen kan realiseres.

 

- Jeg tror, at et flertal i Folketinget har forståelse for, at chauffører skal have rimelige chancer for at holde deres lovpligtige hvil og have ordnede forhold til det. Derfor håber jeg inderligt, at flere partier bakker op om forslaget og vil være med til at gøre noget for chaufførernes arbejdsmiljø, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >