mandag 17. maj 2021 13:14

ITD klager til EU-Kommissionen over ulovligt kontrolgebyr på Storebælts-forbindelsen

A/S Storebælt opkræver kontrolgebyr for køretøjer i strid med gældende EU-regler, mener ITD, der har taget konsekvensen og sendt en officiel klage til EU-Kommissionen.

Det er i direkte modstrid med gældende EU-regler om fair og lige vilkår, at A/S Storebælt per 1. januar 2021 har indført en ny grøn rabatordning for overkørsler på Storebæltsforbindelsen. For det er langt fra alle, der har lige adgang til rabatten, da køretøjer fra lande uden centralt opslagsregister skal betale en meromkostning på 600 kroner per registreringsattest i kontrolgebyr, som andre køretøjer slipper for. Dermed slipper lastbiler fra landene Sverige, Norge, Finland, Holland, Storbritannien og Litauen for gebyret, mens køretøjer fra alle andre lande, hvor der ikke er et centralt opslagsregister, skal punge ud.

 

– I ITD arbejder vi ud fra den grundlæggende præmis, at der skal være fair og lige vilkår for alle. A/S Storebælts nye ordning byder på alt andet end det. Derfor er vi gået aktivt ind i den her sag, hvor det er vores klare vurdering, at der sker en ulovlig forskelsbehandling alene på baggrund af nationalitet. Det går simpelthen ikke, at vi har et statsligt ejet selskab, der indfører og håndhæver en praksis, der strider mod helt grundlæggende EU-retsprincipper, så derfor klager vi nu til EU, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.  

 

Klagen kommer, efter ITD gentagne gange har henvendt sig til transportministeren og relevante myndigheder og parter herunder A/S Storebælt, uden at det har ført til en annullering af kontrolgebyret eller ligestilling af vilkårene. Henvendelserne har medført, at A/S Storebælt ændrede ordningen, så der nu er tale om en engangsbetaling fremfor – som oprindeligt planlagt – et gebyr for hver passage, men også en engangsbetaling er i strid med reglerne om ligebehandling, og derfor har ITD set sig nødsaget til at tage kontakt til EU-Kommissionen. 

 

 – Det er udmærket, at vores dialog har medført, at A/S Storebælts hensigt om at opkræve et gebyr per passage blev skrottet til fordel for et engangsgebyr. Det har mindsket den økonomiske konsekvens af gebyret, men det ændrer ikke ved, at opkrævningen af et kontrolgebyr fortsat strider mod gældende EU-regler. Vores forventning er, at Kommissionen kommer til samme konklusion som os, og A/S Storebælt derfor kommer til at ændre opkrævningen – og det forhåbentlig med tilbagevirkende kraft, så de, der har været tvunget til at betale et uretmæssigt gebyr, får alle pengene retur, siger Carina Christensen.

 

ITD’s klage vil inden for 12 måneder blive vurderet af EU-Kommissionen, som vil forsøge at afgøre, om der skal indledes en formel traktatbrudsprocedure mod Danmark på baggrund af kontrolgebyret.

SENESTE ITD NYT
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni

Efter pres fra os i ITD ændres den uretmæssige bødemodel for vejafgiften. Fra den 26. juni kan nogle bøder sættes ned eller annulleres, men satserne er stadig høje, og de vognmænd, der allerede er ramt, mangler fortsat en løsning.

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni >
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel

By-, Land- og Transportministeriet har nu anerkendt, at bødemodellen for den kilometerbaserede vejafgift er ulovlig. Men bødeniveauerne er fortsat for høje, flere situationer er uafklarede, og der er endnu ikke taget hånd om de ulovligt udstedte bøder, påpeger direktøren for International Transport Danmark.

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel >
torsdag 25. juni 2026

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk

EU har vedtaget nye regler, som skal give én fælles metode til at beregne og dokumentere transportens CO₂e-udledninger. Målet er at gøre rapporteringen lettere at håndtere, når kunder efterspørger klimadata.

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk >