onsdag 13. oktober 2021 11:48

Lad de private klare vintertjenesten

Det er i dag ikke lovligt for kommunerne at indgå aftaler med de private grundejere om at tilbyde serviceordninger om vintervedligehold. Det blev slået fast af Ankestyrelsen i 2017. Men nu har transportminister Benny Engelbrecht meldt ud, at han vil udarbejde et lovforslag, der giver kommunerne hjemmel til at indgå aftaler om vintervedligeholdelse og renholdelse af de private fællesveje. ITD advarer mod at lade kommunerne løse opgaver, der i dag løses af private vognmænd.

Det har ikke været muligt for borgere på private fællesveje at hyre kommunens folk til at rydde villavejen for sne. I stedet har de måttet hyre en privat vognmand til at løse opgaven, og sådan bør det blive ved med at være, mener ITD.

 

- Der er mange af vores medlemmer, der som en del af deres forretning rydder sne for private grundejere om vinteren. De har investeret i udstyr og ansat mandskab, der er klar til at løse opgaven. Det er svært at se, hvorfor ministeren mener, at kommunerne skal ind på dette marked, og ITD er lodret uenig i forslaget, siger administrerende direktør Carina Christensen, ITD.

 

På trods af, at Ankestyrelsen har slået fast, at det er i strid med kommunalfuldmagten, hvis kommunerne rydder sne for private grundejere, er det alligevel forekommet, at kommuner – i strid med reglerne - har løst opgaven for private grundejere. Og det burde have været stoppet, frem for at det nu lovliggøres, mener ITD.

 

- Kommunerne skal hverken drive flyttemandsvirksomhed, løse renovationsopgaver eller rydde sne. Det har vi private vognmænd til, og de kan stort set altid løse opgaverne både billigere og bedre end kommunerne, siger Carina Christensen.

 

ITD vil – som andre transportorganisationer også har meldt ud – tage sagen op over for transportministeren og gøre opmærksom på det uhensigtsmæssige i den foreslåede ændring.

 

 

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >