onsdag 13. oktober 2021 11:48

Lad de private klare vintertjenesten

Det er i dag ikke lovligt for kommunerne at indgå aftaler med de private grundejere om at tilbyde serviceordninger om vintervedligehold. Det blev slået fast af Ankestyrelsen i 2017. Men nu har transportminister Benny Engelbrecht meldt ud, at han vil udarbejde et lovforslag, der giver kommunerne hjemmel til at indgå aftaler om vintervedligeholdelse og renholdelse af de private fællesveje. ITD advarer mod at lade kommunerne løse opgaver, der i dag løses af private vognmænd.

Det har ikke været muligt for borgere på private fællesveje at hyre kommunens folk til at rydde villavejen for sne. I stedet har de måttet hyre en privat vognmand til at løse opgaven, og sådan bør det blive ved med at være, mener ITD.

 

- Der er mange af vores medlemmer, der som en del af deres forretning rydder sne for private grundejere om vinteren. De har investeret i udstyr og ansat mandskab, der er klar til at løse opgaven. Det er svært at se, hvorfor ministeren mener, at kommunerne skal ind på dette marked, og ITD er lodret uenig i forslaget, siger administrerende direktør Carina Christensen, ITD.

 

På trods af, at Ankestyrelsen har slået fast, at det er i strid med kommunalfuldmagten, hvis kommunerne rydder sne for private grundejere, er det alligevel forekommet, at kommuner – i strid med reglerne - har løst opgaven for private grundejere. Og det burde have været stoppet, frem for at det nu lovliggøres, mener ITD.

 

- Kommunerne skal hverken drive flyttemandsvirksomhed, løse renovationsopgaver eller rydde sne. Det har vi private vognmænd til, og de kan stort set altid løse opgaverne både billigere og bedre end kommunerne, siger Carina Christensen.

 

ITD vil – som andre transportorganisationer også har meldt ud – tage sagen op over for transportministeren og gøre opmærksom på det uhensigtsmæssige i den foreslåede ændring.

 

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >