mandag 08. marts 2021 13:24

Nye beregninger må ikke forsinke infrastrukturplan yderligere

Netop som forhandlingerne om en ny infrastrukturplan langt om længe skulle komme i gang, spiller regeringen ny regnemetode på banen, som vil forsinke forhandlingerne yderligere. Stærkt betænkeligt, mener ITD, der vil have gang i forhandlingerne så hurtigt som muligt.

Foto: iStock

 

I mere end to år har køreklare planer fra både socialdemokraterne og den blå opposition på infrastrukturen ligget klar. Planer, der langt hen ad vejen var identiske og med den rette vilje for længst kunne være blevet omsat til bedre fremkommelighed, mindre spildtid og mere effektiv transport.

 

”Dagligt kæmper børnefamilier med trængselsproblemer, der stjæler deres sparsomme tid sammen. Og virksomheder overvejer at flytte, fordi vi ikke kan levere den infrastruktur, erhvervslivet har brug for. Planen skal være til gavn for både danskerne og vores erhvervsliv”, lød det fra den daværende socialdemokratiske trafikordfører Rasmus Prehn. I dag – mere end 700 dage senere – er der fortsat ikke sket noget, men tværtimod udsigt til endnu mere forsinkelse i forhandlingerne, efter regeringen nu vil inddrage helt nye beregningsmetoder i forhandlingerne.

 

- På hverdage spilder danskerne 360.000 timer i trafikken. Det svarer til næsten 10.000 års spildtid hvert år, og en omkostning på 26 milliarder kroner. Derfor er det stærkt kritisabelt, at regeringen nu igen i 11. time finder en undskyldning for endnu en gang at udskyde vedtagelsen af en holdbar infrastrukturplan. Det burde ikke være vanskeligt at nå til enighed, når regeringen og de blå partiers ønsker til projekter var så enslydende, som det var tilfældet før valget, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Hun henviser til, at transportminister Benny Engelbrecht, netop som forhandlingerne om fremtidens infrastruktur skulle begynde, har forsinket processen yderligere med et ønske om at inddrage helt nye beregningsmetoder for CO2-påvirkning baseret på et endnu ikke vedtaget omkostningsniveau.

 

- For det første er det et meget mærkeligt tidspunkt at komme farende med helt nye beregningsmetoder, og for det andet kan man stille alvorligt spørgsmålstegn ved nødvendigheden af en ny metode, når CO2 i forvejen indgår i de eksisterende beregninger. Man kan frygte, at ministeren vil bruge sin nye regnemetode til at skrotte stærkt nødvendige investeringer i veje for i stedet at investere i cykelstier og ineffektivt banegods på trods af, at regeringen selv har igangsat tiltag, der skal gøre køretøjerne på vejene mere klimavenlige, siger Henriette Kjær.

 

Hun opfordrer i stedet regeringen til snarest at komme i gang med forhandlingerne, så både børnefamilier og erhvervsliv kan få de forbedringer, socialdemokraterne stillede dem i udsigt med deres planer før valget.

 

- Jeg formoder, at socialdemokraterne også på dette punkt er til at stole på, og at de prioriteter, de fremlagde før valget, også gælder efter. Derfor synes jeg ærligt talt, at ministeren bare skal komme i gang og få lavet det brede forlig på området, som det tydeligvis er muligt at få, siger Henriette Kjær.

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >