onsdag 01. december 2021 14:58

Positivt med mere fleksibel lastbilparkering på rastepladser

Transportminister Benny Engelbrecht har lyttet til branchen og iværksætter et forsøg på en rasteplads med mere fleksibel rastepladsparkering for lastbiler. Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse. Vejdirektoratet skal udføre forsøget og vurdere, om det kan bidrage til at løse kapacitetsudfordringen på landets rastepladser.

Kapaciteten på landets rastepladser er presset, og lastbiler kæmper dagligt om pladsen, når de skal parkere langs vejnettet. ITD har længe gjort opmærksom på problemet, som forværres af rigid parkeringskontrol ude på rastepladserne.

 

Derfor er det positivt, at transportminister Benny Engelbrecht nu vil se på, hvordan kapaciteten kan udnyttes bedre ved at parkeringen gøres mere smidig for lastbilerne.

 

- Der skal lyde en stor ros til ministeren for at gå ind i sagen og se på, hvordan afmærkningen på rastepladser kan justeres, så lastbilerne får bedre muligheder for at parkere mere fleksibelt. Når pladsen i forvejen er knap, så nytter det jo ikke noget, at det er svært overhovedet at parkere inden for reglerne. Især ikke når man samtidig uddeler en regn af bøder til de lastbiler, som er tvunget ind på rastepladserne for at holde deres lovpligtige hvil. Så vi håber, at forsøget vil vise gode resultater, og at det kan blive udbredt til flere rastepladser, udtaler Carina Christensen, adm. direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

ITD foreslog tidligere på året, at der blev afsat 200 mio. kroner i infrastrukturaftalen til rastepladser for at løse det stigende problem med overbelægning på rastepladser, men der blev kun afsat 50 mio. kr. til formålet i den endelige aftale.

 

- Det er godt med et forsøg med fleksibel parkering, men den langtidsholdbare løsning er, at der afsættes flere midler til rastepladser, så der kan komme langt mere kapacitet. Vi tog et skridt med infrastrukturaftalen, men det løser desværre langt fra problemet. Så vi opfordrer til at politikerne fortsat har fokus på problemet - f.eks. i de igangværende finanslovsforhandlinger, siger Carina Christensen.

 

Vejdirektoratet, som følger udviklingen på statsvejnettet, peger på at, der er overbelægning på rastepladser i hverdagene. Og man kan nå langt, hvis der afsættes flere midler. I 2018 vurderede Vejdirektoratet, at en investering på ca. 180 mio. kr. kan mere end fordoble antallet af parkeringspladser på 21 rastepladser langs motorvejsnettet.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 05. december 2025

Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport

EU’s transportministre er blevet enige om en indstilling for højere vægtgrænser for nulemissionskøretøjer og grønne kombinerede transporter. Det giver bedre nyttelast og fleksibilitet – men udnytter ikke det fulde potentiale.

Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport >
fredag 05. december 2025

Nye muligheder for øget totalvægt og højde fra 2026 og 2027

Flere ændringer til reglerne om vægt og dimensioner for lastbiler og vogntog er nu fastlagt. Vi i ITD har gennem en længere periode arbejdet for mere fleksible rammer, og nu bliver flere af forbedringerne en realitet. Her får du et samlet overblik over de kommende ændringer og de vigtigste forhold, du bør være opmærksom på.

Nye muligheder for øget totalvægt og højde fra 2026 og 2027 >
fredag 05. december 2025

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift

Der kan være opkrævet et for højt beløb i tysk vejafgift fra 2022 og frem til i dag. Du skal være opmærksom på, at et muligt krav om tilbagebetaling for 2022 forældes ved udgangen af 2025. Vi står klar til at hjælpe dig med at rejse kravet.

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift >