onsdag 01. december 2021 14:58

Positivt med mere fleksibel lastbilparkering på rastepladser

Transportminister Benny Engelbrecht har lyttet til branchen og iværksætter et forsøg på en rasteplads med mere fleksibel rastepladsparkering for lastbiler. Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse. Vejdirektoratet skal udføre forsøget og vurdere, om det kan bidrage til at løse kapacitetsudfordringen på landets rastepladser.

Kapaciteten på landets rastepladser er presset, og lastbiler kæmper dagligt om pladsen, når de skal parkere langs vejnettet. ITD har længe gjort opmærksom på problemet, som forværres af rigid parkeringskontrol ude på rastepladserne.

 

Derfor er det positivt, at transportminister Benny Engelbrecht nu vil se på, hvordan kapaciteten kan udnyttes bedre ved at parkeringen gøres mere smidig for lastbilerne.

 

- Der skal lyde en stor ros til ministeren for at gå ind i sagen og se på, hvordan afmærkningen på rastepladser kan justeres, så lastbilerne får bedre muligheder for at parkere mere fleksibelt. Når pladsen i forvejen er knap, så nytter det jo ikke noget, at det er svært overhovedet at parkere inden for reglerne. Især ikke når man samtidig uddeler en regn af bøder til de lastbiler, som er tvunget ind på rastepladserne for at holde deres lovpligtige hvil. Så vi håber, at forsøget vil vise gode resultater, og at det kan blive udbredt til flere rastepladser, udtaler Carina Christensen, adm. direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

ITD foreslog tidligere på året, at der blev afsat 200 mio. kroner i infrastrukturaftalen til rastepladser for at løse det stigende problem med overbelægning på rastepladser, men der blev kun afsat 50 mio. kr. til formålet i den endelige aftale.

 

- Det er godt med et forsøg med fleksibel parkering, men den langtidsholdbare løsning er, at der afsættes flere midler til rastepladser, så der kan komme langt mere kapacitet. Vi tog et skridt med infrastrukturaftalen, men det løser desværre langt fra problemet. Så vi opfordrer til at politikerne fortsat har fokus på problemet - f.eks. i de igangværende finanslovsforhandlinger, siger Carina Christensen.

 

Vejdirektoratet, som følger udviklingen på statsvejnettet, peger på at, der er overbelægning på rastepladser i hverdagene. Og man kan nå langt, hvis der afsættes flere midler. I 2018 vurderede Vejdirektoratet, at en investering på ca. 180 mio. kr. kan mere end fordoble antallet af parkeringspladser på 21 rastepladser langs motorvejsnettet.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >