fredag 15. januar 2021 09:04

Privat opkrævning af parkeringsbøder er fornuftig – men løsningen er flere parkeringspladser

Fremover skal privat firma stå for opkrævningen af ubetalte parkeringsbøder uden for landets grænser, så flere udenlandske lastbiler betaler de bøder, de skylder. Det er et godt initiativ, men må ikke overskygge at løsningen på problematikken er flere parkeringspladser.

Foto: iStock

 

For at styrke opkrævningen af parkeringsbøder fra udenlandske lastbiler på rastepladserne langs motorvejsnettet overgår opgaven fra Færdselsstyrelsen til det private Euro Parking Collection. Dermed håber man at kunne få langt flere udenlandske virksomheder til at betale de bøder, de skylder. I dag er det kun omkring hver femte bøde til en udenlandsk lastbil, der bliver betalt, i modsætning til bøder udskrevet til dansk indregistrerede lastbiler, hvor rundt regnet fire ud af fem bliver betalt. Initiativet hilses velkommen af ITD, der samtidig gør opmærksom på, at løsningen først og fremmest ligger i at sikre, at der ikke er grund til at udskrive bøder i første omgang.

 

- Det godt, at man nu styrker opkrævningen af ubetalte parkeringsbøder, så der er lige vilkår for alle. Men helt basalt drejer det sig om, at lastbilchauffører skal have mulighed for at parkere uden at risikere bøder. Når vi ser så mange parkeringsbøder på rastepladserne, er det jo udtryk for, at der er for få pladser, og det sætter chaufførerne i et helt urimeligt valg mellem at få en bøde eller risikere at overskride køre- og hviletidsbestemmelserne i jagten på en ledig plads, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

ITD arbejder derfor aktivt på, at den kommende infrastrukturplan indeholder konkrete initiativer til udvidelsen af rastepladskapaciteten. Vejdirektoratet vurderede i 2018, at kapaciteten på 21 rastepladser langs motorvejsnettet, hvor manglen er særlig udtalt, kan mere end fordobles til i alt 825 parkeringspladser med en investering på cirka 180 mio. kroner.

 

- Der bliver udskrevet alt for mange parkeringsbøder langs motorvejene, og det får vi først for alvor ændret, når der er pladser nok. Derfor er det bare med at få anlagt nogle flere pladser – så slipper man også for alle problematikker om opkrævning, siger Henriette Kjær.

 

Færdselsstyrelsen forventer, at de første sager vil kunne overføres til Euro Parking Collection inden udgangen af uge 3 i 2021.

 

Fakta:

I perioden fra den 1. januar 2019 og frem til den 30. november 2020 har Færdselsstyrelsen udskrevet cirka 9.300 parkeringsafgifter. Heraf blev lidt over 8.000 udskrevet til udenlandsk registrerede køretøjer – hvilket svarer til 85 procent af alle parkeringsafgifter. 6.600 sager med ubetalte parkeringsafgifter til et samlet beløb på cirka 11 millioner kroner overgår nu til Euro Parking Collection, som får 20 procent af de parkeringsafgifter, de får opkrævet.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >