onsdag 06. oktober 2021 20:57

Stort fremmøde til ITD’s medlemsmøde

Der var endnu engang stor tilslutning, da ITD i dag holdt sit årlige medlemsmøde på Hindsgavl Slot. Op mod 180 deltagere lyttede med på de spændende indlæg under overskriften ”Verden i forandring”.

Op mod 180 deltagere var med, da ITD Medlemsmøde 2021 blev afviklet onsdag den 6. oktober 2021 på Hindsgavl Slot. For ITD’s formand, Christian Sørensen Madsen, var det et klart signal om, at branchen har set frem til at mødes igen.

 

- Vores medlemsmøde er efterhånden blevet en god og værdsat tradition, og det er et møde, som vi var mange, der savnede sidste år, da vi måtte aflyse på grund af corona. Efter lang tids nedlukning har vi brug for at møde hinanden fysisk igen. Det er vigtigt, for det er med til at styrke vores netværk på tværs af branchen og geografi, lød det fra Christian Sørensen Madsen.

 

Formanden kom også ind på branchens aktuelle udfordring med chaufførmangel.

 

- Lige nu mangler der op mod 400.000 chauffører i Europa. Helt galt ser det ud i Storbritannien i de her dage, hvor situationen er særlig alvorlig og akut – både på grund af Brexit og corona. Det, der sker lige nu, er voldsomt og bekymrende. Mange transportvirksomheder – også herhjemme - har gennem et stykke tid måttet sige nej til nye kunder. Jeg taler næsten dagligt med virksomhedsledere, som fortæller, at de kan ansætte flere chauffører her og nu, hvis der var kvalificerede folk at finde. Det betyder desværre, at transporterhvervet generelt er en bremse på væksten og den økonomiske udvikling i Europa lige nu, påpegede Christian Sørensen Madsen.


Leveringssikkerhed og omlægning af forsyningskæder
ITD’s medlemmer var både kommet for at netværke og hente faglig inspiration, og Børsens chefredaktør, Niels Lunde, styrede medlemsmødet som moderator og sikrede en god debat.

 

For udover chaufførmangel er verden efter corona i høj grad også præget af ustabile leverancer og stigende fragtrater. På mødet blev der netop sat fokus på leveringssikkerhed og omlægning af forsyningskæder.

 

De ustabile leverancer og store prisstigninger på søfragt skubber til omlægning af produktion og forsyningskæder for transportkøbere, og produktionen bliver nu spredt mere regionalt i verden. Martin Schøller, partner i rådgivningsvirksomheden Valcon gav sit bud på, hvilke strategiske overvejelser man må gøre sig i den forbindelse, og hvilke afledte effekter udviklingen kan have for transporterhvervet generelt.

 

Derefter var der et indlæg fra Peter Gyde, Chief Commercial Officer i Sealand - A Maersk Company. A. P. Møller - Mærsk har nydt godt af de høje fragtrater, der er opstået på grund af kapacitetsmangel til søs, men Peter Gyde ser hellere et velfungerende, sammenhængende økosystem. Han fortalte, hvordan han forventer fragtmarkedet vil udvikle sig og gav sit syn på fremtidens fuldt integrerede forsyningskæder.

 

Verden har også forandret sig herhjemme, hvor Færdselsstyrelsen har fået en række nye opgaver. Vicedirektør Jesper Høgh Bach fortalte om styrelsens historik og den nye organisation og gav et indblik i aktuelle regler og kontroltiltag i relation til vognmandsbranchen.

 

Til at runde aftenen af var politisk kommentator og tidligere minister, Hans Engell, på scenen. Han gav en skarp og humoristisk analyse af den politiske situation i Danmark lige nu.

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >