onsdag 11. august 2021 13:16

Transport-ministeren ser på biogaslastbiler hos Alex Andersen Ølund A/S

Transportminister Benny Engelbrecht aflægger fredag besøg hos den store fynske virksomhed Alex Andersen Ølund A/S. Her vil ministeren se otte biogaslastbiler, som virksomheden har investeret i for at fremme klimavenlig transport, og høre mere om udfordringerne med den grønne omstilling inden for den tunge vejtransport.

Alex Andersen Ølund A/S, der er en af Nordens største transportvirksomheder, lægger hus og lastbiler til, når transportminister Benny Engelbrecht (S) på fredag gæster det fynske for at høre mere om, hvordan branchen omstiller sig til mere klimavenlig transport og hvilke udfordringer, der er på rejsen derhen.

 

Ib Andersen, der er administrerende direktør i Alex Andersen Ølund A/S ser frem til at fortælle om erfaringerne ved indkøbet og driften af nye klimavenlige biogaslastbiler.

 

– Hos Alex Andersen Ølund vil vi meget gerne gå foran og vise vejen også inden for omstillingen til mere klimavenlig transport. Derfor er vi også stolte over at have investeret i biogaslastbiler. Det er et skridt på vejen og giver os mulighed for at indhente værdifulde erfaringer i den videre omstilling, siger Ib Andersen.

 

Han glæder sig til at vise, at omstillingen foregår til trods for både økonomiske og tekniske forhindringer. Konkret har Alex Andersen Ølund A/S for nyligt investeret i otte biogasdrevne lastbiler, der kan reducere CO2-udledningen med 100 procent i forhold til konventionelle dieseldrevne lastbiler. Prisen for reduktionen er dog, at køretøjerne er dyrere i både indkøb og drift – blandt andet på grund af afgifter. Og det er forhold, som brancheorganisationen for vejgodstransport, ITD, gerne vil gøre ministeren opmærksom på.

 

– Det er hverken nemt eller billigt at skifte fra diesel til mere klimavenlige brændstoffer. Både pris og tekniske forhold gør det vanskeligt, men derfor er det så vigtigt, at vi har nogle, der går foran og viser vejen. Det gælder for eksempel Alex Andersen Ølund, som har de økonomiske muskler og viljen til at investere i nye biogaslastbiler for at nedbringe CO2-udledningen. Men vi vil gerne give flere mulighed for at omstille sig, og der har vi brug for politikernes hjælp, siger Christian Sørensen Madsen, der er vognmand og bestyrelsesformand for ITD, der repræsenterer omkring 700 professionelle transport- og logistikvirksomheder inden for vejgods.

 

 

Besøget finder sted:

Fredag den 13. august kl. 09.45-11.00 hos

Alex Andersen Ølund A/S, Logistikvej 25A, DK-5250 Odense SV

 

Efter et kort møde, hvor repræsentanter fra Alex Andersen Ølund A/S og ITD fortæller om branchens initiativer og udfordringer inden for den grønne omstilling, får ministeren lejlighed til at se og køre en af de nye gaslastbiler på parkeringspladsen.

Pressen er velkommen til at overvære kørslen og efterfølgende interviewe de tilstedeværende.

 

 

Om Alex Andersen Ølund A/S:

Alex Andersen Ølund A/S er en af Danmarks førende logistikvirksomheder med speciale i transport af blomster, frugt og grønt og andre temperaturfølsomme varer samt stykgods af enhver art. Virksomhedens hovedkontor ligger i Højme syd for Odense tæt ved E20. Derudover har virksomheden flere strategisk placerede afdelinger i Danmark og Nordeuropa. Virksomheden har cirka 600 ansatte og disponerer over 50.000 m2 terminal og omkring 300 lastvognstog.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >