De kommende kørselsafgifter for lastbiler er en bureaukratisk klods om hjulet på transportbranchen
En grøn afgift, der skulle give flere grønne lastbiler på vejene. Det var argumentet fra regeringen og skatteminister Jeppe Bruus, da aftalen om en kørselsafgift for lastbiler blev indgået.
Men kørselsafgiften er i virkeligheden en bureaukratisk skat med beskeden CO2 effekt, som først og fremmes vil give sorte tal på bundlinjen for staten i stedet for grønne lastbiler på vejene.
Det mener ITD, som har afgivet deres høringssvar på lovforslaget om den kilometerbaserede afgift.
-Vi har sagt det før og siger det igen. De planlagte kørselsafgifter for lastbiler er en skatteskrue, hvor indtægterne enten vil gå til administration eller til at fylde statskassen op, frem for at gå til den grønne omstilling af lastbilerne, siger Stefan K. Schou, Adm. direktør i ITD.
I lovforslaget fremgår det blandt andet, at staten hvert eneste år skal bruge 275 mio. kroner alene på at administrere kørselsafgiften. Og det er helt uacceptabelt, at staten vil bruge så mange penge alene på at kradse penge ind, mener ITD.
-I valgkampen er et opgør med bureaukrati blevet en mærkesag for de fleste partier, også Socialdemokratiet. Men samtidig vil den socialdemokratiske regering indføre en skat, der koster over kvart milliard om året alene i administration. De 275 mio. kroner hvert år kunne jo i sig selv finansiere den grønne omstilling af branchen. Men i stedet vil man bruge dem på papirarbejde, og det er en helt forkert prioritering, siger Stefan K. Schou.
Samtidig vil kørselsafgiften forsinke den grønne omstilling, for det er kun en håndfuld el-lastbiler ud af de 43.000 lastbiler på de danske veje, som vil kunne få den billigste vejafgift. Resten vil skulle betale den høje pris, lyder det fra ITD.
-Regeringen ved lige så godt som os, at 99 pct. af de danske lastbiler kører på diesel, og at de stadig vil gøre det, hvis kørselsafgiften indføres i 2025. Derfor vil stort set alle vognmænd kun have én mulighed, og det er at betale afgiften og fortsætte i diesellastbilerne. Så den eneste effekt det har på den grønne omstilling, er at den forsinkes. For det betyder at vognmændene vil have mindre økonomisk råderum til at investere i el-lastbiler, siger Stefan K. Schou.
ITD opfordrer derfor til, at den kommende regering tager et grundigt kig transportbranchens høringssvar, når den indtager ministerkontorerne efter valget. For kørselsafgiften er ikke den eneste afgift, der ligger og venter.
-Der er et væld af afgifter og byrder, som ligger og venter de kommende år. Fx en CO2 afgift på transport og et nyt kvotesystem for transportsektoren. Og så befinder vi os midt i en energikrise, som vi slet ikke ved hvor ender. Derfor håber vi, at den nye regering vil se på kørselsafgiften endnu engang og overveje, om det virkelig er den vej man vil gå, siger Stefan K. Schou og tilføjer.
-For det vil få alvorlige konsekvenser, hvis man fortsætter med at kvæle erhvervet med den ene afgift efter den anden.