onsdag 14. september 2022 11:52

ITD: Drop de kommende kørselsafgifter for lastbiler

Den kommende kørselsafgift for lastbiler er endt med at blive en formålsløs afgift, som ikke fører til flere grønne lastbiler på vejene. Derfor opfordrer ITD nu til, at arbejdet med kørselsafgifterne sættes i bero. I stedet bør en kommende regering lave en helt ny samlet plan for omstilling af lastbilerne. Det skriver ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, i et debatindlæg på transportmediet Mobilitywatch i dag.

Kørselsafgifterne for lastbiler, som er planlagt til at træde i kraft i 2025, er endt med at blive en skatteskrue.

 

For i stedet for at gå direkte tilbage til grøn omstilling af lastbilerne, så ryger de 3 - 4 mia. kroner, som vognmænd skal betale for at køre på vejene frem mod 2030, tilbage i statskassen.

 

Dermed bliver kørselsafgifterne ikke den motor for grøn omstilling af lastbilerne, som ITD havde håbet.

 

- I ITD havde vi gerne set, at pengene i stedet blev sendt tilbage til vognmændene i form af støtte til den grønne omstilling. Det ser ovenikøbet ud til, at størstedelen af indtægterne fra kørselsafgiften kommer til at gå til administration, hvilket er fuldstændig galimatias, siger John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD på Mobilitywatch.

 

Derfor opfordrer ITD nu til, at arbejdet med kørselsafgiften sættes i bero, og at et nyt flertal efter et valg laver en helt ny plan for den grønne omstilling af den tunge transport.

 

- Den nuværende regering og dens støttepartier ville ikke lytte. Nu satser vi på, at en ny regering vil. Vi vil gerne i dialog om løsninger, der kan føre til reel grøn omstilling af den tunge transport, uden at vognmandsbranchen skal betale for populistiske grønne blufnumre, der ikke fører noget med sig, siger John A. Skovrup.

 

I stedet bør der laves en der laves en sammenhængende plan for den grønne omstilling af den tunge vejtransport, der ser på hele skiftet til el-drift, den teknologiske udvikling af grønne lastbiler og erhvervets mulighed for at investere i grøn omstilling.

 

Læs hele debatindlægget på Mobilitywatch her

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >