onsdag 19. oktober 2022 12:00

ITD: Motorvejen er vejgodstransportens arbejdsplads

ITD advarer mod DF’s forslag om, at udenlandske lastbiler kun må køre kl. 22 – 05 på de danske motorveje. Det er højrepopulisme, som forsøger at grave grøfter i transporterhvervet. DF burde i stedet bruge tid på at gøre det lettere at være vognmand og chauffør i Danmark.

I en tid med stor mangel på godschauffører i Danmark er det helt uden for skiven at foreslå chikane af udenlandske lastbiler. Derfor afviser ITD’s adm. direktør, Stefan Schou, forslaget fra Alex Ahrendtsen (DF) i Transportmagasinet den 19. oktober 2022 om at forbyde udenlandske lastbiler på de danske motorveje i bestemte tidsrum.

- Der skal være ordentlige løn- og arbejdsvilkår for alle, der går på arbejde, men motorvejen er faktisk arbejdspladsen for de udenlandske lastbiler, når de er i Danmark. Hvis det er trængsel, man er bekymret for, så er det alle kontorarbejdere, der må finde en alternativ rute ind på kontoret, siger ITD’s adm. direktør, Stefan Schou.

Stefan Schou læser også meningsmålinger og kan godt forstå, at DF har brug for opmærksomhed og har svært ved at trænge igennem lydmuren, men de højrepopulistiske forslag graver helt unødvendigt grøfter mellem parterne i transporterhvervet.

- Jeg håber, at DF fremadrettet vil arbejde mere seriøst med vejgodstransport. Der er en masse at tage fat på. Når vi taler de udenlandske lastbiler, så er det stadig et problem, at vi i Danmark ikke kan få kradset parkeringsbøder ind. Hvis DF vil gøre det lettere at være vognmand og chauffør i Danmark, så har vi i Danmark et katalog på 42 sider med bøder og sanktioner, som de passende kunne kaste sig over, fortæller Stefan Schou.

ITD’s adm. direktør husker dengang Alex Ahrendtsen havde tænkt sig at indstille karrieren som politiker, fordi han hellere ville gøre mennesker glade. Stefan Schou håber ikke, at Alex Ahrendtsen har valgt at blive i politik bare for at gøre livet surt for andre mennesker.

SENESTE ITD NYT
fredag 19. december 2025

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis

Færdselsstyrelsen indfører fra den 1. januar 2026 en ny tilgang til tilsyn med transportvirksomheder med fælleskabstilladelse. Fremover bliver tilsyn målrettet virksomheder, hvor der vurderes at være øget risiko for regelbrud.

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis >
fredag 19. december 2025

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald

Som virksomhed kan du få kompensation for håndtering af emballageaffald, og Miljøstyrelsen har nu præciseret rammerne for ansøgning og dokumentation.

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald >
fredag 19. december 2025

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026

Den tyske mindsteløn stiger til 13,90 euro i timen. Ændringen gælder også for chauffører og andre medarbejdere, der er udstationeret til Tyskland.

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026 >