torsdag 05. maj 2022 13:50

Ny digitaliseringsstrategi - Alle skal med på digitaliseringsvognen

Regeringen lancerede i dag en ny national digitaliseringsstrategi, der skal sætte skub i myndigheders og virksomheders brug af digitale løsninger. Det er gode nyheder for transportbranchen. Men strategien bør følges op af en digital handleplan for transportsektoren, mener ITD, der netop har afholdt en digitaliseringskonference for at sætte fokus på de gevinster, der kan hentes ved øget digitalisering af branchen.

Regeringen præsenterede i dag en ny digitaliseringsstrategi, der skal sætte retningen for Danmarks digitale fremtid.

 

Strategien indeholder 61 initiativer, der skal cementere Danmark som et digitalt foregangsland i EU.

 

Kørekort-appen nævnes som en vigtig digital milepæl for Danmark, men der er et bredt fokus på at styrke digitaliseringen af de såkaldte SMV’er, som er de små og mellemstore virksomheder. Og det er positivt, mener ITD.

 

- Transportbranchen er netop kendetegnet ved at bestå af mange små og mellemstore virksomheder. De har slet ikke de samme muligheder for at digitalisere deres forretning som de store spillere i branchen. Regeringen bør derfor satse på løsninger, hvor SMV’erne kan komme med på digitaliseringsvognen, uden at skulle ud i uoverskuelige investeringer, siger Caroline Brüel, politisk chefkonsulent i ITD.

 

Hun fremhæver også, at strategien i langt højere grad sammentænker digitaliseringen og samarbejdet imellem den offentlige og private sektor.

 

- Digitaliseringen af det offentlige og det private går hånd i hånd, for den ene er jo en løftestang for den anden. Transportområdet er om nogen en sektor, der er præget af administrative byrder og bøvl, især i den grænseoverskridende transport i EU, hvor chaufføren i dag skal have op til 15 forskellige papirdokumenter klar for kunne krydse grænserne. Det kan gøres meget mere smidigt med digitale løsninger, siger Caroline Brüel med henvisning bl.a. til kørekort-appen, som blev lanceret i Danmark 2020, men stadig ikke kan bruges i udlandet.

 

Men hvis strategien for alvor skal slå igennem i de enkelte sektorer, så bør den følges op sektorspecifikke digitaliseringsplaner, herunder for transportsektoren.

 

- Vi opfordrer til, at digitaliseringsstrategien følges op med en konkret handlingsplan for transporterhvervet. For vi er reelt bekymret for, at de helt store aktører som f.eks. Amazon kommer med deres egne digitale løsninger, som er langt foran vores. Det kan true de danske virksomheder. Derfor haster det med at få de transportvirksomhederne løftet ind i den digitale tidsalder, afslutter Caroline Brüel.

 

ITD peger også på, at det er positivt, at strategien indeholder konkrete initiativer som oprettelse af en ny styrelse for Dataforsyning og Infrastruktur. Styrelsen skal sikre en effektiv 5G digital infrastruktur, der bl.a. skal anvendes til førerløse lastbiler, men også bruges til at realisere det store potentiale i anvendelsen af data til optimering af trafikafvikling.

 

Af øvrige initiativer i strategien kan nævnes:

 

  • Bedre omstilling til elbiler og alternative drivmidler via åbne og standardiserede data. For at fremme danskernes brug af alternative drivmidler og bidrage til at gøre det nemt at køre grønt i hele Danmark, etableres en it-løsning, der muliggør modtagelse, udstilling og distribution af standardiserede data fra offentligt tilgængelig infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler.
  • Forsøg med intelligente transportsystemer. For at skabe bedre flow i trafikken, mindske trængsel og optimere trafikafviklingen ved brug af realtidsdata og machine learning igangsættes et forsøg med intelligente transportsystemer for at styrke sammenhængende, koordineret og digitaliseret trafikafvikling.
  • Incitamentsdreven benyttelse af vejnettet. For at bidrage til mindre trængsel og bedre mobilitet på vejene, udvikles de tekniske og administrative løsninger, der skal til for at gennemføre en incitamentsdrevet benyttelse af vejnettet. Konkret skal det ske ved et udviklingsforsøg med roadpricing for personbiler.
SENESTE ITD NYT
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >
torsdag 19. december 2024

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg

I 2025 bliver tilsynet med virksomheders håndtering af affald styrket og strømlinet. Miljøstyrelsen har offentliggjort tre guides, der skal klæde forskellige aktører godt på til affaldstilsyn.

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg >