fredag 20. januar 2023 23:35

Danmarks ønske om stop for salg af diesellastbiler i EU er tom symbolpolitik

Danmark opfordrer nu EU til at sætte et mål om stop for salg af nye fossile lastbiler. Men al snak om et forbud er på nuværende tidspunkt i bedste fald symbolpolitik og i værste fald skadeligt. Hvis regeringen vil have grønne lastbiler på vejene, må de først vise, hvordan det bliver attraktivt og sikkert for vognmændene at investere i el.

Danmark har sammen med Nederlandene, Belgien og Luxembourg opfordret Europa-Kommissionen til at sætte et mål om stop for salg af nye fossile lastbiler.

 

I opfordringen sætter landene ikke årstal på, hvornår de ønsker, at et forbud skal træde i kraft i EU, men fra 2030 vil Danmark og de øvrige lande have skærpet kravene til nye lastbilers CO2-udledning.

 

De fire lande beder også om, at Kommissionen sætter turbo på de nye CO2-krav til lastbiler, som ventes at komme i 2023.

 

Men det er tom symbolpolitik, når klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard vil forbyde salg af fossile lastbiler, uden at vise, hvordan man vil sikre, at alternativet til diesel klar, mener ITD.

 

-Hvis regeringen rent faktisk ønsker at udfase diesellastbilerne og erstatte dem med el-lastbiler og andre nul-emissionsteknologier, så må de komme med noget bedre, end tåget snak om et kommende forbud i EU, siger John A. Skovrup, Bestyrelsesformand i ITD, og uddyber.

 

-Vi er skeptiske over for forbud, når regeringen slet ikke er klar med en grøn plan for lastbilerne, der kan vise, hvordan branchen og teknologien bliver klar til skiftet. For hvis der ikke er et grønt alternativ på den anden side af et forbud, så står både branchen og EU-landene med håret i postkassen, siger John A. Skovrup.

 

I stedet efterlyser ITD, at regeringen går i gang med at lægge sporene ud for omstillingen. For det afgørende er, at teknologien er klar og prisen er til at betale. Hele markedet skal med andre ord gøres klar til at understøtte skiftet til ellastbiler, før man kan tale om forbud.

 

-Vi kan godt se, at skriften på væggen er grøn, og vognmændene vil hellere end gerne investere i ellastbiler. Men vi skal altså være sikre på at ladeinfrastrukturen er klar, at teknologien kan løfte opgaverne og at forsyningssikkerheden er i orden først, siger John A. Skovrup og fortsætter.

 

-Så vi havde hellere set, at regeringen kom med en klar plan for, hvordan det bliver attraktivt at lave skiftet til el, og hvordan vi hurtigst kommer derhen, slutter John Skovrup.

 

I det såkaldte non-paper fra regeringen fremgår det i øvrigt, at nulemissionslastbilerne både er tilgængelige og til at betale for. Men det er ikke et billede som ITD kan genkende. En el-lastbil koster i dag over tre gange så meget som en diesel-lastbil, og det er meget få vognmænd, der kan investere i el i dag.

SENESTE ITD NYT
fredag 14. november 2025

EU sætter stopper for Omnibus-usikkerhed

EU-Parlamentet har vedtaget en forenkling af bæredygtighedsrapporteringskravene CSRD og CSDDD. Det er gode nyheder for vognmændene, der nu slipper for yderligere usikkerhed om kravene til rapporteringen.

EU sætter stopper for Omnibus-usikkerhed >
fredag 14. november 2025

Sund & Bælts hjemmesider ramt af nedbrud

Sund & Bælts hjemmesider ligger i øjeblikket stille – herunder Vejafgifter.dk. Du kan dog fortsat købe dine rutebilletter via den direkte underside.

Sund & Bælts hjemmesider ramt af nedbrud >
tirsdag 11. november 2025

Teknisk opdatering kan påvirke køb af rutebilletter den 12. november

Sund & Bælt gennemfører systemopdateringer den 12. november. Du bør så vidt muligt købe dine rutebilletter før opdateringen for at minimere udfordringer.

Teknisk opdatering kan påvirke køb af rutebilletter den 12. november >