lørdag 01. april 2023 06:37

ITD udbyder nyt kursus i køre-, cykle- og hviletid

I 2024 kommer der en ny takograf, og ITD forudser, at den som noget nyt vil indeholde en knap til håndtering af aktiviteten ”cykletid”. Da ITD altid er på forkant, udbyder vi allerede fra i dag – den 1. april – et nyt kursus i køre-, cykle- og hviletid, så vores medlemsvirksomheder er klar til at betjene den nye takograf.

Fremtiden er over os, og i flere europæiske byer etableres der såkaldte hubs uden for byerne, hvor lastbilchauffører skal læsse varer af – som her i Tyskland. Formålet er at reducere CO2-udledning og trængsel i de større byer. I stedet skal varerne fragtes videre på eksempelvis en ladcykel.

 

Tendensen er også på vej i de større byer i Danmark. Her forventer ITD dog, at det bliver lastbilchaufførerne selv, der skal skifte fra lastbil til elcykel på den sidste strækning frem mod endemålet.

 

- Jeg synes, det er en ganske fin idé. Jeg føler mig overbevist om, at vi i højere grad kan rekruttere chauffører i fremtiden, når de som et personalegode nu også får mulighed for at få motion i arbejdstiden. Vi kører jo meget med brød, og jeg er sikker på, at vores chauffører sagtens kan balancere med både rugbrød og boller på elcyklen, siger Klaus Fogtmann, ejerleder i Fogtmann Gruppen.

 

ITD ser muligheder
Der vil formentlig skulle flere hundrede cykler til at køre et enkelt læs varer fra en lastbil og videre ind i byerne. Men hos ITD ser man ikke det som nogen hindring.

 

I stedet har brancheorganisationen taget ja-hatten på og udviklet et kursus i køre-, cykle- og hviletid, så medlemsvirksomhederne kan lære at betjene den nye takograf, så snart den kommer. Det nye kursus i køre-, cykle- og hviletid udbydes derfor allerede fra i dag, den 1. april.

 

- Det er jo vigtigt, at vi lærer vores medlemmer om de nye regler, så de undgår bøder. Derudover vil vi gerne bidrage til den grønne omstilling, så vi har også et modul om, hvordan de på elcyklen kan være med til at producere grøn strøm. Min eneste bekymring er, at den kommende kørselsafgift for lastbiler måske udvides til også at gælde cykler, der fragter gods, hvis det bliver så stor en succes, som vi regner med, forklarer Anne Thyssen, chef for ITD Medlemsservice.

 

Og fremtidsplanerne stopper ikke der.

 

- I ITD vil vi jo gerne være solidarisk med branchen, så vi kigger på, hvad vi selv kan gøre. Vi overvejer at etablere en hub uden for Padborg og så lade medarbejderne cykle det sidste stykke på arbejde, fortæller medlemsservicechefen.

 

Derudover kan flere nye ITD-kurser være på vej for at klæde vognmændene på til at tackle et endnu mere rummeligt arbejdsmarked.

 

- Vi får jo brug for at tiltrække mange nye chauffører, så vi håber, at der bliver mulighed for at få merit og dermed kortere skolegang til alle, der kan dokumentere, at de har kørt tuk-tuk i Thailand eller har arbejdet som cykelbude – uanset om de har cyklet med pizzaer eller pakker, understreger Anne Thyssen.

Tuk-tuk

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >