fredag 27. januar 2023 09:16

Ny kørselsafgift for lastbiler kan blive en katastrofe uden dialog med branchen

ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, opfordrer nu transportminister Thomas Danielsen (V) til at indkalde branchen til drøftelser af den kommende kørselsafgift for lastbiler, inden et lovforslag sendes til Folketinget. I opfordringen, som bringes i Altinget i dag, advarer John A. Skovrup mod at kopiere S-regeringens tilgang til vejgodserhvervet.

Den nye SVM-regering vil videreføre S-regeringens plan om en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler.

 

Det har regeringen ved flere lejligheder slået fast, og dermed kan branchen se frem til, at den omdiskuterede kørselsafgift, som Venstre ellers gik til valg på at sløjfe, bliver gennemført.

 

Men hvordan det endelige lovforslag om kørselsafgiften kommer til at se ud, har branchen endnu til gode at se. For SVM-regeringen har endnu ikke fremsendt det endelige lovforslag til Folketinget.

 

Og hos ITD er det afgørende, at den nye regering giver branchen mulighed for at drøfte lovforslaget, inden det fremsættes.

 

-Det lovforslag, som den tidligere S-regering sendte i høring, efterlod så mange spørgsmål, at det vil være en katastrofe, hvis den nye SVM-regering bare sender det direkte videre til Folketinget, uden at tænke sig om en ekstra gang, siger John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD i Altinget, hvor han advarer om, at kørselsafgiften rammer den almindelige dansker og kan afspore den grønne omstilling af erhvervet.

 

Blandt de spørgsmål, som branchen mangler svar på, er bl.a. hvordan afgiften skal få flere ellastbiler på vejene, når det kun kan betale sig, at fortsætte i diesellastbiler. Hvordan den forventede CO2-reduktion fra vejgodserhvervet reelt sker. Om afgiften vil føre til færre lastbiler på vejene og hvorfor skal det skal koste 275 mio. kr. årligt at administrere afgiften.

 

Forhåbningen er, at den nye regering vil lytte til de advarsler, som hele branchen har fremført, både før og efter valget, hvor flere og flere vognmænd er stået frem.

 

-Vi kan godt forstå, at politikere nogle gange må gå på kompromis, men vi sætter også vores lid til, at den nye SVM-regering ikke vil kopiere S-regeringens tilgang til omstillingen af vejgodserhvervet. For afgifter løser ikke problemet. Der er nødt til at komme noget den anden vej, hvis vognmændene skal kunne omstille sig og investere i den grønne omstilling. Derfor håber vi, at den nye regering og transportminister Thomas Danielsen vil gå i dialog og lytte til konstruktive input, slutter John A. Skovrup.

 

 Hele indlægget kan læses her.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >