torsdag 17. august 2023 11:26

Regeringen må ind i kampen for større lastbiler i EU

Transportminister Thomas Danielsen (V) bør gå aktivt ind i kampen for at få tilladt større lastbiler på vejene i EU. At flytte større mængder gods per udledt CO2, er simpelthen en af de lavest hængende frugter i den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Modstand beror på misforståelser og spin, mener International Transport Danmark (ITD).

I juli måned fremlagde Europa-Kommissionen sit forslag til en grøn transportpakke, der blandt andet indeholder det længe ventede udspil til nye vægt- og dimensionsregler. Omdrejningspunktet i udspillet er, at Kommissionen vil overlade det til medlemslandene selv, så det bliver den laveste fællesnævner, der bliver gennemgående.

 


- Det er overraskende uambitiøst af Europa-Kommissionen. På den måde bliver Tysklands 40 tons vægtgrænse, der vil sætte niveauet på de lange transitture, mens vi så kan køre frem og tilbage i Danmark og Sverige med 60 tons. Og det er ærgerligt, fordi potentialet alt andet lige er størst på de lange distancer, forklarer adm. direktør Stefan K. Schou fra den internationale transportorganisation ITD.

 


Derfor opfordrer ITD transportminister Thomas Danielsen (V) til, at Danmark går forrest i kampen om at få presset EU til at være mere ambitiøse på de store lastbiler. Selvom EU har indledt vedtagelsesprocessen, så er det stadig kun et udkast, der er sendt i høring. Det er til gengæld nu, at regeringen må i arbejdstøjet og presse på fra dansk side om at få et mere ambitiøst sæt af regler på området.

 


- Den danske regering bør gå proaktivt ind i denne sag og lobbye for, at de nye vægt- og dimensionsregler ikke bliver en fuser, der hverken gavner branchen eller klimaet. Det kan ministeren f.eks. gøre ved at samle de ligesindede lande i en fælles alliance for at lægge et større pres på EU, siger Stefan K. Schou.

SENESTE ITD NYT
torsdag 03. juli 2025

Tyskland – Feriekørselsforbud 2025

Lørdag den 5. juli 2025 starter feriekørselsforbuddet i Tyskland. Forbuddet gælder alle lørdage i juli og august på visse strækninger.

Tyskland – Feriekørselsforbud 2025 >
torsdag 03. juli 2025

Åbent brev til transportministeren: Afskaf 25-timers-reglen

Afskaf 25-timers-reglen: Fair forhold kræver reel handling – ikke mere symbolpolitik. Sådan lyder budskabet i det åbne brev, som ITD's formand, John Agervig Skovrup og Erik Emil Hansen, formand for Godschaufførernes Landsklub i 3F, i dag har sendt til transportministeren.

Åbent brev til transportministeren: Afskaf 25-timers-reglen >
torsdag 03. juli 2025

NIS2-lov om cybersikkerhed er trådt i kraft

NIS2-loven trådte i kraft den 1. juli 2025 og stiller skærpede krav til cybersikkerhed for virksomheder og myndigheder, der spiller en kritisk rolle i samfundet. Enkelte transportvirksomheder vurderes at være direkte omfattet, mens andre frivilligt kan lade sig inspirere.

NIS2-lov om cybersikkerhed er trådt i kraft >