torsdag 17. august 2023 11:26

Regeringen må ind i kampen for større lastbiler i EU

Transportminister Thomas Danielsen (V) bør gå aktivt ind i kampen for at få tilladt større lastbiler på vejene i EU. At flytte større mængder gods per udledt CO2, er simpelthen en af de lavest hængende frugter i den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Modstand beror på misforståelser og spin, mener International Transport Danmark (ITD).

I juli måned fremlagde Europa-Kommissionen sit forslag til en grøn transportpakke, der blandt andet indeholder det længe ventede udspil til nye vægt- og dimensionsregler. Omdrejningspunktet i udspillet er, at Kommissionen vil overlade det til medlemslandene selv, så det bliver den laveste fællesnævner, der bliver gennemgående.

 


- Det er overraskende uambitiøst af Europa-Kommissionen. På den måde bliver Tysklands 40 tons vægtgrænse, der vil sætte niveauet på de lange transitture, mens vi så kan køre frem og tilbage i Danmark og Sverige med 60 tons. Og det er ærgerligt, fordi potentialet alt andet lige er størst på de lange distancer, forklarer adm. direktør Stefan K. Schou fra den internationale transportorganisation ITD.

 


Derfor opfordrer ITD transportminister Thomas Danielsen (V) til, at Danmark går forrest i kampen om at få presset EU til at være mere ambitiøse på de store lastbiler. Selvom EU har indledt vedtagelsesprocessen, så er det stadig kun et udkast, der er sendt i høring. Det er til gengæld nu, at regeringen må i arbejdstøjet og presse på fra dansk side om at få et mere ambitiøst sæt af regler på området.

 


- Den danske regering bør gå proaktivt ind i denne sag og lobbye for, at de nye vægt- og dimensionsregler ikke bliver en fuser, der hverken gavner branchen eller klimaet. Det kan ministeren f.eks. gøre ved at samle de ligesindede lande i en fælles alliance for at lægge et større pres på EU, siger Stefan K. Schou.

SENESTE ITD NYT
mandag 13. januar 2025

Problemerne med Affaldsregistret hober sig op

Danske vognmænd oplever igen og igen problemer med det brugerfinansierede Affaldsregister. Nu har ITD bedt Energistyrelsen om at tage affære.

Problemerne med Affaldsregistret hober sig op >
fredag 10. januar 2025

Undtagelser for vejafgiften

Motorstyrelsen har nu meldt ud, at der for visse køretøjer kan søges fritagelse for vejafgiften. Ansøgningen skal ske til Motorstyrelsen digitalt.

Undtagelser for vejafgiften >
mandag 30. december 2024

Opstart af kilometerbaseret vejafgift i Danmark fra 1. januar 2025

I forbindelse med indførslen af vejafgift fra 1. januar 2025 udsender ITD hermed en guide til nødprocedurer, som du kan benytte dig af i tilfælde af, du ikke har en aktiv boks til betaling af vejafgift.

Opstart af kilometerbaseret vejafgift i Danmark fra 1. januar 2025 >