tirsdag 21. november 2023 14:15

Transportministeren tog pulsen på branchens bekymringer

Knap 200 mennesker var i går samlet hos Thortrans A/S i Randers, da Transportministeren og ITD stod i spidsen for endnu en forrygende debataften. Der var mange konkrete spørgsmål til ministeren fra de fremmødte – om alt lige fra krav til akselafstande til urimelige regler for statsstøtte i transportsektoren.

Hallen var fuld af glade gæster, da Transportminister Thomas Danielsen (V) og ITD’s adm. direktør, Stefan K. Schou, i går gik på scenen hos Thortrans i Randers. 

 

Fra det grønne rampelys kom Transportministeren omkring flere af de emner, der lige nu fylder mest i transportbranchen. Aftenens gæster havde mange interessante spørgsmål med til ministeren, og flere af dem bad ham forklare eller forholde sig til helt konkrete regler, der ikke synes at give mening i vognmandens hverdag. 

 

Opråb om urimelige regler

Aftenens værter fra Thortrans indledte debatten med et meget relevant spørgsmål til ministeren, da de satte fokus på urimeligheden i, at transport- og landbrugssektoren er underlagt særregler for de minimis-støtte. Nogle særregler, der medfører, at disse sektorer blot kan tildeles det halve i de minimis-støtte, sammenlignet med andre sektorer.

 

”Er det ikke en sag, du kan bringe op for dine europæiske kollegaer?”, lød spørgsmålet fra Niels Erik Nielsen, der er HR-chef i Thortrans.

 

Her kunne Transportminister Thomas Danielsen glædeligt fortælle, at han er helt enig og derfor faktisk allerede har haft problemstillingen oppe blandt sine europæiske transportministerkollegaer. For som ministeren selv sagde til aftenens forsamling: ”Det giver ingen mening, at transportsektoren er underlagt særregler”.

 

Ministeren gik endda et skridt videre og kunne meddele aftenens deltagere, at om end han ikke kunne love noget, så er det hans klare overbevisning, at han rent faktisk vil lykkes med at få strømlinet de minimis-reglerne, så transportsektoren selvfølgelig stilles på lige fod med andre brancher.

 

Akselafstande spænder ben i branchen

Vægt og dimensioner var yderligere et emne, der fyldte i aftenens debat. En af de fremmødte udtrykte sin bekymring for de kommende krav til akselafstande, der er en del af den nye bekendtgørelse for vægt og dimensioner, der præsenteres inden længe.

 

Her fremhævede ministeren det udførlige høringssvar, ITD har indgivet på området, der netop har været med til at gøre ham opmærksom på, hvad der er vigtigst for branchen. Thomas Danielsen fortalte, at han gør sit bedste for at imødekomme disse ønsker, men at reglerne for akselafstande og totalvægt i den kommende bekendtgørelse skyldes, at infrastrukturen skal kunne bære det.

 

Efter en god debat i plenum gik Transportministeren rundt blandt de fremmødte og fik endnu flere ting noteret på blokken, som han kunne tage med sig hjem til ministerkontoret.

 

Allerede i morgen går det løs igen, når Transportministeren og ITD besøger Køge. ITD sørger for aftensmad og en god dialog med ministeren – så tilmeld dig her.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >