torsdag 11. april 2024 10:54

ITD er skeptisk i forhold til ny europæisk CO2-aftale

Europa-Parlamentet har i dag sagt god for lovgivningen om nye CO2-standarder for tunge køretøjer. Lovgivningen har været længe undervejs og givet anledning til store uenigheder. Hos International Transport Danmark noterer man sig, at der er indgået en politisk aftale, men understreger, at politikerne ikke skal trække urealistiske krav ned over aktørerne.

International Transport Danmark har taget til efterretning, at politikerne i Bruxelles nu er nået frem til et kompromis, men ITD er fortsat skeptisk i forhold til, hvor realistisk det er at reducere CO2-udledningen med 90 procent i 2040, som Europa-Parlamentet nu har besluttet. 

 

“Helt overordnet synes jeg, at man gambler med et erhverv, når man baserer sine mål på en forventning om, at noget helt ny teknologi om 16 år både vil være til stede og samtidig være økonomisk rentabelt”, siger formand i International Transport Danmark, John A. Skovrup. 

 

Kernen i forslaget er at få reduceret CO2-udledningen fra lastbiler og busser. Det er en dagsorden, som ITD overordnet bakker op omkring. Men samtidig understreger interesseorganisationen, at det er bydende nødvendigt, at politikerne ikke trækker lovgivning ned over hovedet på vognmændene, og derved ikke bare gambler med deres forretning, men også alle virksomheders og borgeres forsyningssikkerhed. 

 

“Vognmændene skal nok sørge for at købe de grønne produkter, der er til rådighed, og som er nødvendige, når det er rentabelt i forhold til at drive deres virksomhed. Men når jeg kigger på de nulemissionsteknologier, der er på markedet i dag, så er teknologien slet, slet ikke moden til at blive brugt til eksempelvis sværgods eller international transport”, understreger John A. Skovrup. 

 

De nye CO2-standarder har siden præsentationen i februar 2023 været genstand for store diskussioner, og lige til det sidste har der også været forsøg på at få lovgivningen bremset. Hos International Transport Danmark holder man fortsat fast i, at den politiske ide med at opstille faste datoer for, hvornår man skal nå CO2-målene, ikke er optimal.   

 

“I forhold til den grønne omstilling, så har ITD den holdning, at det må tage den tid, det tager. Vi skal nok nå målene, når teknologien og vognmændenes forudsætninger for at drive forretning er til stede. Men med dagens aftale i EU, så har producenterne af el-lastbilerne da i hvert fald et årstal, som de kan forholde sig til”, konstaterer ITD’s bestyrelsesformand. 

 

Samtidig påpeger ITD, at der fra politisk side nu skal arbejdes hurtigt for at få skabt klarhed over nogle af de usikkerheder, som aftalen efterlader. Det gælder blandt andet, hvad de nye standarder kommer til at betyde for de eksisterende emissionsklasser. 

 

“Det er afgørende, at vognmændene hurtigt får vished om, hvilke emissionsklasser de enkelte køretøjer kommer til at tilhøre. Det kan nemlig komme til at få stor betydning for, hvor meget vejafgift der skal betales – både i Danmark og i udlandet. Derfor er klarheden bydende nødvendig for, at man har det fulde overblik, når der skal investeres i nye lastbiler”, lyder det fra John A. Skovrup.  

 

Forslaget mangler nu kun en endelig formel godkendelse fra EU-Rådet, hvilket formentlig vil ske til transportministrenes rådsmøde den 4. juni.  

 

SENESTE ITD NYT
fredag 20. september 2024

Flere vognmænd omfattet af energi- og klimasyn: Tjek her, om du er omfattet

Fra 1. juli 2024 er der kommet nye regler for lovpligtige energisyn. Fra denne dato er det ikke længere størrelsen, men virksomhedens årlige energiforbrug, der afgør, hvorvidt en virksomhed er omfattet af de nye krav. Med til energiforbruget hører forbruget af det brændstof, der tankes i Danmark. Tjek her, om I er omfattet af reglerne.

Flere vognmænd omfattet af energi- og klimasyn: Tjek her, om du er omfattet >
tirsdag 17. september 2024

Kørselsforbud i oktober 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i oktober 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i oktober 2024 >
mandag 16. september 2024

Tyskland: Ind- og udrejsekontrol ved alle landegrænser fra den 16. september 2024

Tyskland indfører fra i dag grænsekontrol ved Tysklands landegrænser til Frankrig, Luxembourg, Nederlandene, Belgien og Danmark. Den midlertidige grænsekontrol indføres i seks måneder fra og med den 16. september 2024. De tyske myndigheder har meddelt, at kontrollen vil få begrænset betydning for vejgodstransporten.

Tyskland: Ind- og udrejsekontrol ved alle landegrænser fra den 16. september 2024 >