onsdag 22. maj 2024 10:40

Mød ”truckspotteren” Mads fra Hvidding

Han er elleve år og bidt af lastbiler. Flere dage om ugen ”truckspotter” Mads Christensen fra Hvidding sammen med sine venner, og når han bliver gammel nok, drømmer han om en fremtid i førerhuset.

Hvor de fleste elleveårige er glade for fodbold og computerspil, så har Mads Christensen en lidt anderledes interesse. Han elsker nemlig at mødes med sine venner for at kigge på lastbiler, få dem til at give forskellige tegn og filme dem med telefonen.

 

”Vi mødes og stiller os et sted for at kigge på lastbiler. Så laver vi tegn til dem, og så ved de fleste chauffører godt, hvad de betyder. Hvis du f.eks. roterer din finger rundt i en cirkel sådan her, så tænder de rotorblinket” fortæller Mads, mens han viser tegnet.

 

Mads Christensen og hans mor Mette Christensen fra Hvidding ved Ribe.

 

Der er gået sport i at spotte lastbiler for Mads, og hans mor Mette Christensen fortæller, hvordan hun flere gange har måtte holde ind, fordi Mads skulle se nærmere på en lastbil, de passerede.

 

”Nogle gange kan vi være på vej hjem fra noget, hvor Mads så ser en parkeret lastbil, som han bare MÅ se. Så må jeg holde ind til siden, og han går pænt over og spørger chaufføren, hvor han skal hen, og om han må kigge ind og filme i førerhuset”, fortæller Mette, og Mads uddyber:

 

”Det fede er, hvis jeg kan nå at optage en video, som jeg kan dele på sociale medier. Så er der ofte nogle, der skriver, at den lastbil har de også set, eller en chauffør der skriver, at det er en fed video, som han gerne vil bruge”, forklarer Mads.

 

Mads fortæller, at han truckspotter ca. tre gange om ugen, men her må hans mor Mette korrigere:

 

”Ah Mads, det kommer jo an på, hvordan vi skal definere det at truckspotte. For lige nu sidder du jo også og spotter lidt ud ad vinduet. Du spotter jo faktisk hele tiden, også når du cykler hjem fra skole”, siger hun med et smil.

 

Og meget tyder på, at Mette har ret. For i den tid, interviewet varer, bliver Mads flere gange distraheret af, at der kører en lastbil forbi familiens hus. Huset ligger helt ud til en landevej, og fra stuen kan man både se og høre, når der kommer en lastbil. En enkelt gang under interviewet til denne artikel løber Mads da også ud af terrassedøren for at nå se, og lave tegn til, en lastbil, der kommer forbi.

 

”Det sker ofte, og derfor står klipklapperne altid klar ved terrassedøren”, fortæller Mette.

 

 

Nye venskaber i vejkanten

Mads fortæller, hvordan hans interesse for truckspotting begyndte – og hvordan den bragte nye venskaber med sig.

 

”Det begyndte med, at jeg stillede mig ud og truckspottede, og herigennem mødte jeg en ny ven, der så mig og gerne ville være med. Nu truckspotter vi sammen flere dage om ugen, og flere andre er kommet til siden. Tit kan vi starte med at være fem og så ende med at være ti, fordi folk ser os og hopper med. Jeg kender også spottere fra andre steder i landet, som jeg har lært at kende gennem vores fælles interesse”, fortæller Mads.

 

Mads’ mor Mette ser det som noget rigtig positivt, at Mads’ interesse giver ham nye venskaber.

 

”Jeg synes, det er fedt, at han får nye venner uden for Ribe. Og så længe der er styr på sikkerheden, så ser jeg det kun som noget positivt, at Mads har den her interesse. Vi taler meget om, hvor det er okay at stille sig ift. sikkerhed, for drengene skal naturligvis holde en vis afstand til vejen for, at det er sikkert – men det er der styr på”, lyder det fra Mette.

 

 

De rød-hvide favoritter

Til spørgsmålet om, hvorvidt der er nogle lastbiler, der er ekstra seje, kommer svaret fra Mads prompte ”Sejer & Sønnichsen i Rødekro”.

 

 

Mette fortæller, at der ofte går lidt sport i, hvem af vennerne der har set en Sejer & Sønnichsen-lastbil i dag. Og det glæder Nicolai Sune Nielsen, der er medejer af Sejer & Sønnichsen i Rødekro nær Aabenraa.

 

”Vi er glade for, at vi med vores lastbiler kan skabe entusiasme, og ydermere måske så et frø i nogle af de unge mennesker til måske at overveje en fremtid inden for transportbranchen. Det er en opgave, vi er meget bevidste om, da de unge mennesker måske er fremtidens chauffører. Hvad enten det er hos os, eller andre, er ikke det vigtigste. Det vigtigste er at tale om den gode historie, som transportbranchen også er”, lyder det fra Nicolai, der samtidig siger, at Mads skal være meget velkommen til at køre med en tur i en af deres lastbiler.

 

Mads på sit værelse, der tydeligt viser hans interesse for lastbiler.

 

 

En fremtid i førerhuset

Når man nu er så vild med at kigge på lastbiler, så er det nærliggende at spørge ham, om han ser sig selv have et arbejde, der inkluderer lastbiler, i fremtiden.

 

”Ja, det tænker jeg da helt sikkert – jeg vil gerne køre forvogn-hænger”, lyder det fra Mads, der fortæller, at han allerede har planer om at få lov at blive fejedreng eller vaske lastbiler for en vognmand, når han bliver gammel nok til det.

 

”Lastbiler er bare seje, fordi de er store, og fordi de kan larme. Der er meget lys på dem, og i modsætning til personbiler, der bare er det samme, så er lastbiler meget forskellige i udseendet. Der er så meget at kigge på i en lastbil – det vil jeg hellere end at kigge i en matematikbog”, afslutter Mads og sender sin mor et smil.

 

 

SENESTE ITD NYT
fredag 13. december 2024

Transportministeren melder sig klar til at afskaffe 25-timers-reglen

Transportminister Thomas Danielsen melder sig klar at afskaffe 25-timers-reglen og rækker ud til branchen. Det sker efter ITD's kritik af ordningen, der kalder kontrollen af reglerne for dybt konkurrenceforvridende. ITD glæder sig over Thomas Danielsens melding.

Transportministeren melder sig klar til at afskaffe 25-timers-reglen >
tirsdag 10. december 2024

Ny høring om godskørselsloven

Færdselsstyrelsen har udsendt en ny høring omkring ændring af godskørselsbekendtgørelsen. Ændringen har til formål at forenkle reglerne, fjerne specifikke krav på området og kommer i forlængelse af forslag til ændring i godskørselsloven.

Ny høring om godskørselsloven >
mandag 09. december 2024

Sidste mulighed for refusion af vejafgift for 2021 i Tyskland

EU-domstolen afsagde den 28. oktober 2020 dom om, at Tyskland havde opkrævet for meget i vejafgift. Det medførte, at Tyskland året efter nedsatte maut-satsen med tilbagevirkende kraft for perioden efter dommen og indtil 30. september 2021.

Sidste mulighed for refusion af vejafgift for 2021 i Tyskland >