Transportministeren melder sig klar til at afskaffe 25-timers-reglen
Copyright: AdobeStock
Til januar har 25-timers-reglen 6-års jubilæum, men den har langtfra været en succeshistorie for danske vognmænd.
Parkeringsvagter har stået for kontrollen, og det har resulteret i massevis af afgifter for alt mellem himmel og jord. Samtidig har reglerne ramt skævt, da det kun er danske vognmænd, som har været forpligtede til at betale, da der i EU ikke findes et fælles indkrævningssystem.
Det fik i starten af december ITD’s formand, John Agervig Skovrup, til at foreslå at afskaffe reglen og flytte alle ressourcerne til kontrollen over i tungvognspolitiets kontrol af ugehvilet. Derfor bliver der også taget godt imod ministerens udmelding.
"25-timers-reglen har udviklet sig til en farce, hvor staten bruger ressourcer på at genere vognmænd. Det dur ikke, og det er dejligt, at transportministeren lytter,” udtaler John A. Skovrup.
Ministerens udmelding kom i Lastbilmagasinet, men hvorvidt kontrollen for 25-timers-reglen ligeledes vil blive afskaffet, vidner historien ikke noget om.
Hos ITD understreger John A. Skovrup vigtigheden af, at ressourcerne bliver flyttet til indsatser, der betyder noget. Årsagen skal findes i, at tungvognspolitiet kan udskrive bøder i stedet for afgifter og derudover også har nogle andre beføjelser såsom tilbageholdelse af køretøjer, der har stor effekt på indkrævningen.
"Hvis den statssanktionerede p-vagts-forfølgelse af danske vognmænd fortsætter, så er vi nærmest lige vidt. Indsatser i tungvognspolitiet vil være fair, da det er det samme for alle, da politiet udskriver bøder og kan indkræve ved kasse 1. Det vil også frigøre plads på rastepladser, da de ikke bliver brugt til lange ugehvil i samme grad,” siger John A. Skovrup.
ITD følger fortsat sagen tæt.