mandag 24. marts 2025 08:33

Positivt skifte: Minister vil sikre små vognmænd lettere adgang til grøn pulje

Der var massiv interesse for puljen til grøn omstilling af den tunge vejtransport i 2024. Nu vil transportministeren gøre det lettere for små vognmænd at få andel i de resterende puljemidler – en retning, ITD ser som et vigtigt skridt fremad imod den grønne omstilling af hele branchen.

Transportminister Thomas Danielsen har netop meldt ud, at uddelingen af midler fra puljen til grøn omstilling af vejgodstransporten skal gøres mere simpel og målrettet – og at det skal være lettest for de små vognmænd at få de største tilskud. Det glæder ITD.

Meldingen kommer i kølvandet på den store interesse for puljen i 2024, hvor det nu er offentliggjort, at fire gange så mange vognmænd søgte støtte, som der var midler til. Interessen for grøn omstilling er med andre ord markant – ikke mindst blandt de små og mellemstore virksomheder, der udgjorde mere end 60 % af ansøgerfeltet.

Bureaukrati skal ryddes af vejen, og statslige mastodonter skal selv betale
ITD har længe peget på, at puljen til grøn omstilling har været præget af en række indbyggede problemer – herunder omfattende dokumentationskrav og en først-til-mølle-model, der gør det svært for mindre vognmænd at nå at komme i betragtning, inden puljemidlerne er uddelt.

ITD mener, at Transportministerens udmelding peger i den rigtige retning og viser, at der bliver lyttet til branchens bekymringer. Det er afgørende, at fremtidige puljer bliver mere tilgængelige og mindre bureaukratiske at søge, så grøn omstilling ikke bliver et spørgsmål om administrationsressourcer. ITD’s formand, John Agervig Skovrup, udtaler:

“Generelt er jeg faktisk ikke tilhænger diverse statslige støtteordninger. Vi vil gerne være en branche, der kan klare os selv. Men hvis man ønsker en hurtig omstilling af sektoren, er der brug for investeringer her og nu – og så er det altså vigtigt, at alle har en reel chance for at få andel i midlerne."

I den forbindelse håber ITD også, at 2024 var første og sidste gang, hvor man vil se delvist statsejede virksomheder som Postdanmark og Ørsted, få andel i puljemidlerne. John Agervig Skovrup siger:

”Transportbranchen består af aktører af alle størrelser, og det er naturligvis vigtigt, at de store virksomheder går foran, for de er drivere for branchen og tæller meget i det samlede klimaregnskab. Men at statsejede mastodonter også gives adgang til puljemidlerne, er dybt kritisabelt – og efterlader de små vognmænd med endnu dårlige muligheder for at komme med på vognen”.

Vejen frem: En grønnere branche kræver fair rammer
Den store interesse for støtte understreger behovet for en mere ambitiøs tilgang fra politisk hold. En succesfuld grøn omstilling kræver ikke kun gode intentioner, men også at rammerne fungerer i praksis – og her er det helt centralt, at tilskudsordninger både er enkle, retfærdige og rammer bredt.

ITD vil derfor fortsat arbejde for, at de resterende puljemidler under Grøn Fond – der er afsat i alt 750 millioner til grøn omstilling af den tunge vejgodstransport frem til 2030 - bliver udformet med vognmændenes virkelighed for øje. 

SENESTE ITD NYT
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni

Efter pres fra os i ITD ændres den uretmæssige bødemodel for vejafgiften. Fra den 26. juni kan nogle bøder sættes ned eller annulleres, men satserne er stadig høje, og de vognmænd, der allerede er ramt, mangler fortsat en løsning.

Vejafgift: Nye bødesatser fra 26. juni >
torsdag 25. juni 2026

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel

By-, Land- og Transportministeriet har nu anerkendt, at bødemodellen for den kilometerbaserede vejafgift er ulovlig. Men bødeniveauerne er fortsat for høje, flere situationer er uafklarede, og der er endnu ikke taget hånd om de ulovligt udstedte bøder, påpeger direktøren for International Transport Danmark.

Vejafgift: Ny minister tilbagetrækker ulovlig bødemodel >
torsdag 25. juni 2026

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk

EU har vedtaget nye regler, som skal give én fælles metode til at beregne og dokumentere transportens CO₂e-udledninger. Målet er at gøre rapporteringen lettere at håndtere, når kunder efterspørger klimadata.

Nye EU-regler skal gøre det lettere at beregne transportens CO₂-aftryk >