tirsdag 06. december 2022 08:55

Julen nærmer sig, men det betyder ikke juletravlhed for alle i år

Velkommen til "Nyt fra formandens førerhus", som ITD's bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne af ITD. Julen nærmer sig, men det betyder ikke ekstra travlhed for alle vognmænd i år. Dog må den spirende krise ikke få os til at dumpe priserne. I stedet må vi være standhaftige og tilpasse forretningen, lyder budskabet fra John A. Skovrup.

Vi har passeret 1. december, og inden længe er det jul.

 

Normalt betyder det travlhed blandt os vognmænd, men sådan er det ikke alle steder i år. Der er sket et markant fald i containerfragten, hvilket også betyder færre vejtransporter. Bygge- og anlægssektoren har også oplevet et markant fald, og det går ud over de vognmænd, som transporterer deres varer.

 

Den del er vi ikke herrer over, og vi er derfor tvunget til at tilpasse os godsmængden, ligesom vi er, når det går den modsatte vej. Det kan f.eks. gøres ved at tilpasse vognparken, så man ikke har for meget ledigt materiel stående hjemme.


Men én ting bør vi være særligt opmærksomme på, når krisen kradser, og det er at undlade at falbyde hinanden for at få lidt mere gods på bilerne. Det har ingen af os noget ud af. Det er faktisk kun transportkøberne, som får gavn af det.


Vi har i mange år haft alt for lav en margin på vores drift, og vi skal ikke bare kaste det tilkæmpede over bord allerede nu, på grund af optræk til svære tider. Jeg ved, jeg bevæger mig ud på farlig grund med den slags udtalelser, men jeg vover nu pelsen alligevel. For vi ved jo alle, hvor let det er at ”dumpe” priserne, men også hvor svært det er at få dem op igen.

 

Vær standhaftige og tilpas forretningen, må derfor være opfordringen.

 

Bestyrelsen på studietur
I november var ITD's bestyrelse på besøg hos vores søsterorganisation TLN i Holland. Her drøftede vi den generelle situation for transportbranchen i Europa, men i særdeleshed udfordringerne i Holland og Danmark.

 

En af problemstillingerne, som fylder meget både i Holland og Danmark, er manglen på chauffører og de konsekvenser, det giver branchen.


I Holland har de netop afsluttet overenskomstforhandlingerne, som endte med en lønstigning på hele 9,6%.
Vi skal være klar på at blive mødt med samme krav fra chaufførerne herhjemme, og derfor er det heller ikke tiden til at sænke priserne nu.


TLN havde også arrangeret et virksomhedsbesøg hos deres medlem BosDaalen, som råder over 132 trækkende enheder. Det var et interessant besøg, som gav et indblik i, hvordan de klarer tingene i Holland.

 

BosDaalen minder meget om en dansk vognmandsforretning af samme størrelse, men på et område havde de et tiltag, som vi ikke havde set eller hørt om før.

 

De havde en mand ansat til at tage hånd om alle chaufførers dagligdagsproblemer. Samtidig var han instruktør for chaufførerne, når de skulle skifte køretøj, eksempelvis fra trækker/trailer til forvogn/kærre eller forvogn/hænger samt 25 meter. Chaufførerne virkede meget begejstrede for deres mand/mentor, så måske er det noget, vi vil se herhjemme i fremtiden.

 

Inden vi vendte snuden nordpå, besøgte vi Alex Andersens nye domicil i Aalsmeer, hvor deres afdelingsleder Henrik viste rundt. Det er et virkelig flot og præsentabelt domicil, Alex Andersen har fået bygget. Det kan de med god grund være stolte af, og vi andre må også godt være stolte af at have medlemmer, som viser flaget på så fornem vis.

 

En ny regering på vej
Folketingsvalget blev noget af en gyser, og som resultatet faldt ud, er rød blok ikke afhængig af midten i dansk politik. Alligevel tyder alt på, at en regering over midten skal stå sin prøve igen, mere end 40 år siden det blev prøvet.

 

Det kan vi hver især mene om, hvad vi vil. Men som branche bør vi håbe på en mere realistisk regering, end det, vi har set de foregående tre år.

 

Jeg tænker især på kravene til den grønne omstilling og en kommende Co2-afgift i form af en kørselsafgift for lastbiler. En ny regering kommer til at forholde sig til de manglende rammer for, at vi kan omstille os i den hastighed, som de ønsker.

 

Nogle af de vigtigste rammevilkår er de økonomiske forudsætninger for en grøn omstilling. For vi kan jo ikke hovedkulds investere millioner af kroner i materiel, som vi ikke kender fremtidens forsyningssikkerhed til.


For hvad bliver egentlig den rigtige løsning på den lange bane? Er det el eller brint? Og hvis det bliver el, er der så litium nok til hele verdens køretøjer? Er der overhovedet kobber nok til alle kablerne? Der er mange ubekendte, og vi skal ikke være forsøgskaniner for naive illusionister.

 

Lug ud i bøderne
Udover den grønne dagsorden, som fylder mest i politikernes hoveder, så skal vi gøre dem det klart, hvor vigtige vi er for sammenhængskraften i Danmark, og derfor skal vi og vores chauffører også behandles anstændigt. En ny regering bør derfor også starte med at luge ud i det 42-siders bødekatalog og afskaffe P-afgifterne på de sparsomme rastepladser langs Kongerigets veje.

 

Dette er blot nogle af ønskerne, men husk nu, at det er ønsker og ikke krav. For der er desværre ingen garanti for, at politikerne lytter til os denne gang.

 

Vi har i ITD Medlemsservice haft fornøjelsen af at byde tre nye medarbejdere velkommen. Det drejer sig om Jørn Frilund Pedersen, som er teknisk konsulent, Maria Feldberg, der er chefjurist og Anne M. Thyssen, som er ny chef for Medlemsservice. 

 

Det har vi glædet os meget til, og Jørn er allerede godt i gang og har startet et nyt netværk, mens Maria og Anne lige skal lande og have tid til at komme godt i gang.

 

Jeg vil hermed ønske alle en glædelig jul samt et godt og lykkebringende nytår.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >