Køre- og hviletidsområdet
Køre- og hviletidsområdet er et enormt vigtigt instrument for den internationale vejgodstransport både set i forhold til virksomheden, den enkelte medarbejder som et konkurrenceparameter og ikke mindst som et regulerende system, der sikrer sikkerhed på vejene.
Hovedformålene med køre- og hviletidsbestemmelserne er:
- at sikre lige konkurrence¬vilkår for vejtransport
- at sikre gode arbejdsvilkår til chauffører
- at forbedre færdselssikkerheden ved at indføre klare, fælles regler for køretid, pauser og hviletid for førere, der udfører vejtransport.
Køre- og hviletidsforordningen indeholder bl.a. bestemmelser om den maksimale køretid pr. dag, pr. uge og pr. 14-dages-periode og om, hvornår og hvor længe chaufføren skal kunne hvile. Reglerne er fastsat i Det Europæiske Ministerråds forordning 561/2006 og 165/2014.
ITD arbejder for følgende på køre- og hviletidsområdet:
- at sikre klar EU-lovgivning med fælles fortolkning i medlemslandene
- at skabe klarhed om, hvorvidt det regulære ugentlige hvil må afholdes i lastbilen
- at skabe klarhed om, hvorvidt kravet om aktivitetserklæring og/eller manuel indtastning bevares
- at sikre en fleksibel færgeregel
- at opnå en helhedsorienteret virksomhedskontrol.