tirsdag 27. september 2016 11:11

Anbefalinger til fremtidens digitale transportsektor

EU’s Digital Transport & Logistics Forum (DTLF) var i sidste uge samlet i Bruxelles for at drøfte digitaliseringen af transportsektoren. Gruppen, der er nedsat i regi af EU-Kommissionen, skal ved årsskiftet komme med en række anbefalinger til, hvordan man løser digitaliseringen af den europæiske transportsektor.

ITD var vel repræsenteret på mødet med indlæg om både digitaliseringen af køretøjsdokumenter og transportdokumenter som for eksempel eCMR. De efterfølgende diskussioner var konstruktive, men viser også, at der forsat er en række barrierer, der skal klares, før man kan komme videre med digitaliseringen af transportsektoren.

 

- Vi oplever i høj grad velvilje og ønske om at lykkes fra de forskellige lande, men i drøftelserne om digitalisering af en sektor opstår der mange spørgsmål både på nationalt niveau og i forhold til mere generelle diskussioner på EU-niveau, som vi skal have styr på, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD og teamleder for EU-DTLF SG1 Team3.


EU-DTLF er opdelt i to undergrupper og en række teams, der arbejder med forskellige temaer. Ud over et naturligt fokus på de dokumenter, der følger godset, har kommissionen valgt at oprette et team, der skal se på digitalisering af transportmidlets certifikater og godkendelser – som for eksempel køretøjernes registreringsattest, og Jørn-Henrik Carstens er af kommissionen udpeget som leder af dette team.


- Kommissionen har, allerede før gruppens anbefalinger er på plads, vist stor interesse for at få digitaliseret certificeringerne og godkendelserne af køretøjer i et setup, hvor alle relevante køretøjsdokumenter på sigt kan samles i ét system. For mig at se viser det, at man vil det her, og det er gode indikationer på den velvilje, der er for det arbejde, der ligger foran os, og som gerne skulle fjerne papirbunken ude i den enkelte lastbil i fremtiden, siger Jørn-Henrik Carstens.


ITD’s underdirektør Kim Høi deltog også på mødet og satte med sit indlæg fokus på eCMR og de muligheder, der ligger her. ITD er ikke de eneste i Europa, der arbejder målrettet med eCMR, og derfor var interessen stor og de efterfølgende drøftelser gode.


ITD havde desuden inviteret Søfartsstyrelsen med for at give forsamlingen et indblik i, hvad der gøres på maritimt hold i forhold til certificering af skibscertifikater og den maritime cloud, hvor Danmark er blandt foregangslandene.


- Det er vigtigt, at vi lærer af de sektorer, der står med lignende udfordringer som os. Det gælder blandt andet den maritime sektor og Det Blå Danmark. Her kan vi erfaringsudveksle og på den måde sætte kryds ved nogle af de barrierer, vi har identificeret i DTLF, siger Jørn-Henrik Carstens.


Han understreger, at han ser frem til at få kortlagt området og glæder sig over at kunne bidrage til at tegne den digitale fremtid for transport- og logistiksektoren.

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >