Behov for klar social lovgivning på transportområdet
 
                
                Strammere krav til datterselskaber, social sikring, udstationering af arbejdstagere, mindsteløn samt køre- og hviletid er alle sammen elementer, som Kommissionen er inde og se på, når den til næste år giver sig i kast med at skabe bedre arbejdsbetingelser i transport- og logistikbranchen. Udfaldet af Kommissionens arbejde kan især få vidtrækkende konsekvenser for den grænseoverskridende transport.
- Vi mener, at Kommissionen bør tage højde for, at der skal findes særlige løsninger for transportområder. En udstationering er karakteriseret ved et længere ophold i et andet land end hjemlandet. Internationale transporter udføres på tværs af flere grænser dagligt, så vi mener ikke, at eksportchauffører skal anses for at være udstationerede. EU skal derfor holde tungen lige i munden, så man ikke uhensigtsmæssigt overbebyrder et erhverv, der i forvejen er tungt reguleret, siger chefkonsulent i ITD Lars Nielsen.
Det er dog ikke kun den internationale transport, der berøres af Kommissionens arbejde, da køre- og hviletid naturligvis også gælder for de nationale transporter. Køre- og hviletidsreglementet er rygraden i den professionelle transport- og logistisksektor, men ifølge ITD er der behov for at ajourføre eksisterende lovgivning, så den stemmer overens med de tekniske muligheder, som virksomhederne og myndighederne har til rådighed.
- Jeg er meget tilfreds med, at transportkommissær Violeta Bulc har gjort revisionen af køre- og hviletid til en af sine mærkesager. Hvis Kommissionen og medlemslandene vitterligt ønsker en mere fleksibel og effektiv myndighedskontrol, er det bydende nødvendigt at gribe de muligheder, som teknologierne bringer med sig, siger Lars Nielsen og tilføjer:
- ITD tilbyder allerede i dag at analysere køre- og hviletidsdata for vores medlemmer for at sikre overholdelsen af reglerne. Så set med danske øjne gøres der allerede meget i branchen for at skubbe udviklingen i den rigtige retning.
Transportinitiativerne har været længe undervejs, så derfor glæder det branchen, at Kommissionen forventer at offentliggøre sine forslag til lovændring i første halvdel af 2017.
 
                         
                             
                                 
                                 
                     
                         
                         
             
         
             
         
             
         
             
         
                                    
                             
                                    
                            