torsdag 15. december 2016 12:25

Behov for klar social lovgivning på transportområdet

Kommissionen ønsker en gang for alle at skabe holdbare rammer for de sociale forhold i den grænseoverskridende vejgodstransport. ITD støtter Kommissionens arbejde, men påpeger samtidig, at lovgivningen skal bevare gode vækstbetingelser for virksomheder og skal kunne håndhæves. Hvis det ikke sker, står både transport- og logistikvirksomhederne og myndighederne tilbage som de store tabere.

Strammere krav til datterselskaber, social sikring, udstationering af arbejdstagere, mindsteløn samt køre- og hviletid er alle sammen elementer, som Kommissionen er inde og se på, når den til næste år giver sig i kast med at skabe bedre arbejdsbetingelser i transport- og logistikbranchen. Udfaldet af Kommissionens arbejde kan især få vidtrækkende konsekvenser for den grænseoverskridende transport.

 

- Vi mener, at Kommissionen bør tage højde for, at der skal findes særlige løsninger for transportområder. En udstationering er karakteriseret ved et længere ophold i et andet land end hjemlandet. Internationale transporter udføres på tværs af flere grænser dagligt, så vi mener ikke, at eksportchauffører skal anses for at være udstationerede. EU skal derfor holde tungen lige i munden, så man ikke uhensigtsmæssigt overbebyrder et erhverv, der i forvejen er tungt reguleret, siger chefkonsulent i ITD Lars Nielsen.

 

Det er dog ikke kun den internationale transport, der berøres af Kommissionens arbejde, da køre- og hviletid naturligvis også gælder for de nationale transporter. Køre- og hviletidsreglementet er rygraden i den professionelle transport- og logistisksektor, men ifølge ITD er der behov for at ajourføre eksisterende lovgivning, så den stemmer overens med de tekniske muligheder, som virksomhederne og myndighederne har til rådighed.

 

- Jeg er meget tilfreds med, at transportkommissær Violeta Bulc har gjort revisionen af køre- og hviletid til en af sine mærkesager. Hvis Kommissionen og medlemslandene vitterligt ønsker en mere fleksibel og effektiv myndighedskontrol, er det bydende nødvendigt at gribe de muligheder, som teknologierne bringer med sig, siger Lars Nielsen og tilføjer:

 

- ITD tilbyder allerede i dag at analysere køre- og hviletidsdata for vores medlemmer for at sikre overholdelsen af reglerne. Så set med danske øjne gøres der allerede meget i branchen for at skubbe udviklingen i den rigtige retning.

 

Transportinitiativerne har været længe undervejs, så derfor glæder det branchen, at Kommissionen forventer at offentliggøre sine forslag til lovændring i første halvdel af 2017.

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >