fredag 24. juni 2016 12:13

Brexit en realitet: Transportbranchen holder vejret

Englænderne har stemt ja til at forlade EU. Resultatet betyder, at EU mister Europas næststørste økonomi og et vigtigt medlem af EU-familien. EU-fællesskabet står mere svækket end nogensinde før. Den danske transport- og logistiksektor holder som mange andre brancher vejret, mens man afventer konsekvenserne af Brexit.

Det er ikke hver dag, at et af de store EU-medlemslande forlader EU. De britiske leave-vælgere tog i bogstaveligste forstand stikket hjem. Brexit er en realitet og har for alvor rystet grundvolden i det europæiske samarbejde. Spørgsmålet, der står tilbage, er, hvad betyder det for Danmark, den danske eksport og ikke mindst hvad er konsekvenserne for de transport- og logistikvirksomheder, der lever af at transportere gods og varer over kanalen.


-Englænderne har sendt en klar melding til resten af Europa. Meldingen betyder, at de står mere isoleret, end de gjorde i går. EU’s indre markedstanke bygger på fri færdsel og fri adgang over grænserne. Dette princip har de senere år været udfordret på flere forskellige plan. Med Brexit steg udfordringen endnu mere. Det er for tidligt at sige, hvad Brexit vil betyde for den danske transportbranche, men der er ingen tvivl om, at den enkelte englænders stemme vil kunne påvirke stemningen i hele EU-fællesskabet, siger Karen Roiy, Public Affairs chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.


Hun understreger, at det er for tidligt at tale om, hvad konsekvenserne vil blive for ITD’s medlemmer, men forventningen er, at vi på sigt vil se en nedgang i transporter over kanalen på grund af de rystelser afstemningen vil sætte i markedet.


- Europas virksomheder vågner op til et marked i vakuum, hvor de i realiteten ikke ved, hvad de skal forvente i forhold til det engelske marked. Frygten er selvfølgelig, at dette betyder, at de kan blive ramt økonomisk. Vores håb er, at England hurtigt får normaliseret samhandlen med EU i videst mulige omfang, og de kommende forhandlinger mellem EU og England bliver konstruktive, siger Karen Roiy, og fortsætter:


- Danmark lever af handlen i det indre marked, og vi har uanset afgørelsen i England kun interesse i at blive i det europæiske fællesskab.


Englands udtræden af EU sker ikke på en gang, og det vil tage et par år, inden England er viklet helt ud af det europæiske samarbejde og forpligtelser. Forhandlingerne om EU’s udtræden starter, når England beder om at komme ud af EU-fællesskabet, og her vil der ifølge den internationale vejgodstransports brancheorganisation, IRU, finde en række forhandlinger sted, som blandet andet indbefatter spørgsmål med interesse for vejgodstransportsektoren.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >