onsdag 05. oktober 2016 15:39

Kan ægteskabet mellem lastbil og diesel holde?

Den internationale vejtransportorganisation, IRU, var vært, da EU-Kommissionen, eksperter og transport- og logistikorganisationer fra hele Europa diskuterede fremtidens køretøjer på en international konference om miljøforhold. ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, efterspørger bedre data på området.

På konferencen blev gas, el og biobrændsel alle nævnt som mulige erstatningsforslag til den udskældte diesel, der i dag udgør den primære energikilde i transport- og logistiksektoren. Derudover fremførte eksperter en række andre teknologiske tiltag og lavt hængende frugter, som kan være med til at mindske branchens miljømæssige aftryk, eksempelvis øgede vægt og dimensioner. 

 

- Vi vil gerne støtte ønsket om, at fremtidens lastbiler skal være så miljøvenlige som overhovedet muligt, men hvilke teknologier, som bedst bidrager hertil, er fortsat uvist. I transport- og logistikbranchen sker indtjeningen ofte på marginen, så det skal kunne betale sig for virksomhederne at skifte fra fx diesel til en anden energikilde, siger public affairs chef i ITD, Karen Roiy, og fortsætter:  

 

- Derudover skal infrastrukturen omkring kommende brændstoffer være på plads, så chaufførerne kan tanke på hele det europæiske netværk. Derfor giver det rigtig god mening at starte med køretøjer, der alene kører lokalt eller regionalt - og vente med langturene til nævnte infrastruktur er opbygget. 

 

Fra de deltagende organisationer var der et fælles ønske om, at kommissionen inddrager alle transportformer og ser på hele logistikkæden, så fremtidig miljødata giver et mere retvisende billede af emissionerne fra såvel den samlede transportbranche som de enkelte transportformer. 

 

- Vi tager gerne vores del af ansvaret for en mere grøn fremtid. Lastbiler, busser og andre tunge køretøjer står i dag for ca. 30 procent af C02-emissionerne på vejene i Europa, men vi skal huske, at der skal være proportionalitet i tingene, og de politiske tiltag skal være funderet på et solidt evidensbaseret grundlag. Derfor bør vi også sikre os, at vi får skabt et så konkret billede som muligt af den samlede mængde udledning i Europa, så vi kan sætte direkte ind over for de sektorer og transportformer, der i dag står for den største C02-udledning i Europa, siger Karen Roiy.

 

EU præsenterede tilbage i juli en fælles europæisk strategi for lavemissionsmobilitet, hvis formål er at reducere emissionerne fra transport med mindst 60 procent inden 2050 i forhold til 1990-niveauet. Den kommer til at udstikke retningen for kommende lovgivning i EU-regi.

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >