fredag 28. oktober 2016 12:20

Krav om klarhed om principiel cabotagesag

Statsadvokaten opgav for nylig en sag om cabotagekørsel, hvor et tysk datterselskab udførte transport af varer, der tilhørte et dansk moderselskab. Sagen blev opgivet, da man fra statsadvokatens side ikke mente, der var udsigt til, at vognmanden ville blive dømt. ITD har kontaktet Trafik- og Byggestyrelsen med henblik på at få en afklaring om, hvordan praksis fremadrettet vil være.

Den pågældende sag om firmaet Vinderslev Dyr Transport GmbH, som for nylig blev opgivet af statsadvokaten, er principiel for branchen. Sådan ser ITD’s juridiske team på sagen og ønsker derfor klarhed på området.

 

- Vi har fulgt denne sag i de mere end seks år, sagen har været undervejs. Vi er tilfredse med sagens udfald, men vi har også behov for at få klart belyst, hvor branchen står, efter at sagen er blevet opgivet, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.

 

Hun henviser til, at sagen er et godt eksempel på, at reglerne på området er indviklede, og sagsbehandlingstiderne trækker ud.

 

Den pågældende sag kan have betydning for transporter, hvor et transportfirma transporterer varer, der tilhører et koncernforbundet selskab. Hidtil har praksis været, at tilhører trækkeren og de transporterede varer ikke samme selskab, er der ikke tale om firmakørsel, men transport for fremmed regning, også selvom de to selskaber er koncernforbundne.

 

ITD afventer derfor Trafik- og Byggestyrelsens udmelding om, hvorvidt og i hvilket omfang denne praksis er ændret.

 

Fakta om sagen:

I den pågældende sag var der tale om en national transport i Danmark foretaget af en tysk indregistreret trækker. Køretøjet var læsset med grise, der tilhørte et dansk selskab. Den tyske virksomhed var datterselskab til det danske selskab. Chaufføren, der kørte den tyske lastbil, blev aflønnet ifølge en dansk overenskomst. Transporten bestod i at hente grise hos landmænd og køre dem til en eksportstald. Det tyske selskab udførte ikke transporter for andre ud over det danske selskab.

 

Ved en kontrol i 2010 blev køretøjet stoppet, og det tyske firma blev pålagt en bøde for ulovlig cabotagekørsel. Den tyske transportør vandt sagen i byretten. Begrundelsen var, at det tyske firma var koncernforbundet med det danske selskab, der ejede grisene, og at samtlige transporter, som det tyske selskab udførte, var for det danske selskab. Retten fandt derfor, at der ikke var tale om kørsel for fremmed regning, og der var derfor ikke tale om cabotagekørsel.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
torsdag 24. april 2025

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl

På trods af ITD’s tidlige advarsler herom er lovforslaget om at fordoble bødestørrelsen for vejafgiftsovertrædelser i dag blevet vedtaget af Folketinget. Det sker, selvom vejafgiftssystemet fortsat er præget af store fejl, og vognmændene stadig ikke får den lovede konduite.

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl >
torsdag 24. april 2025

Én måned til Åbent Vognmandsmøde 2025 – har du husket at tilmelde dig?

Den 24. maj åbner ITD endnu engang dørene til Åbent Vognmandsmøde. Denne gang ved Jens Konrad A/S i Silkeborg.

Én måned til Åbent Vognmandsmøde 2025 – har du husket at tilmelde dig? >
torsdag 24. april 2025

Nyhedsbrev om affald – april 2025

Dette nyhedsbrev indeholder følgende emner: Forsyningsselskaber rammer ikke markedsprisen - Fritagelse for vejafgift for renovationskøretøjer til dagrenovation - Bygge- og anlægsaffald skal anmeldes korrekt - Regler for jordflytning - Tjek affaldsdata i ADS - Kompensation for indsamling og transport af emballageaffald - EU-mål for mindre madaffald og producentansvar på tekstiler.

Nyhedsbrev om affald – april 2025 >