Lastbilproducenter får rekordbøde for karteldannelse
Copyright: Colourbox.dk
MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF har i perioden fra 1997 til 2011 været involveret i karteldannelse vedrørende koordinering af priser, timing for indførelsen af nye miljøteknologier og for at tørre selvsamme teknologiomkostninger af på kunderne. MAN slipper for straf, da virksomheden var med til at afsløre svindlen.
- I ITD ser vi meget alvorligt på kartelsagen. Transport- og logistikbranchen er kendetegnet ved hård konkurrence, hvor indtjeningen ofte sker på marginen, så det giver sig selv, at enhver form for snyd og karteldannelse er til skade for hele branchen, siger public affairs chef i ITD, Karen Roiy.
De involverede lastbilvirksomheder står tilsammen for 90 procent af alle mellemtunge- og tunge lastbiler, der produceres i Europa. Det kan dog blive svært for kunderne at få erstatning i forbindelse med lastbilsgiganternes karteldannelse.
- Forudsat at kravet ikke er forældet, er der en række betingelser, som skal være opfyldt, før et eventuel erstatningskrav kan gennemføres. Fx er en af betingelserne, at de pågældende kunder skal kunne dokumentere, at de har lidt et tab som følge af karteldannelsen. Det kan være en relativ problematisk opgave, siger jurist i ITD, Simon Bøgesvang.
ITD afventer fortsat den endelige version af EU-kommissionens beslutning og følger udviklingen omkring muligheder for erstatning.
Foto: Colourbox