mandag 04. juli 2016 14:13

Midtjysk motorvej vil sikre mere effektiv godstransport

Nye beregninger fra Vejdirektoratet viser, at en midtjysk motorvej giver god samfundsøkonomisk mening. En bedre udbygget vejinfrastruktur vil ifølge beregningerne mindske trængslen på de øst- og midtjyske veje og give værdi til samfundet. Jo bedre udbygget infrastrukturen i det midtjyske er, jo mere effektivt kan vare- og godstransporterne udføres, lyder det fra vejgodstransportens brancheorganisation, ITD.

En ny beregning fra Vejdirektoratet viser, at en midtjysk parallelmotorvej har en god samfundsøkonomisk forrentning og vil reducere rejsetiden for trafikanterne i store dele af Jylland. Med beregningerne sender Vejdirektoratet dermed et klart signal om, at de positive effekter ved en ny midtjysk motorvej er større end ventet, og det glæder vejgodstransportens brancheorganisation, ITD.

 

Udmeldingen kom fredag den 1. juli 2016 på et møde i Haderslev arrangeret af Vejdirektoratet, hvor transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt også deltog.

 

- Det siger sig selv, at en vigtig forudsætning for samfundsøkonomisk vækst og en effektiv og fleksibel vejgodstransportsektor er en fuldt udbygget og moderniseret vejinfrastruktur. Derfor glæder det os også, at Vejdirektoratets udregninger åbner for en videre udbygning af motorvejsnettet i det midtjyske. Det vil bidrage til at mindske trængslen på vejene og skabe en bedre gennemstrømning uden flaskehalse for transport- og logistikvirksomhedernes lastbiler, siger Poul Bruun, direktør for ILT, der er ITD’s innovationscenter for logistik og transport.

 

Vejdirektoratets beregning viser blandt andet, at de gennemanalyserede korridorer, der ligger som forslag, er samfundsøkonomisk rentable og stiller sig dermed oven på den tidligere beregning, der sagde, at erhvervslivet og fremkommeligheden vil blive kraftigt forbedret. En ny motorvejsåre gennem det midtjyske vil kunne tage store dele af det trafiktræk, der i dag kører nationalt og internationalt med varer til de jyske produktionsvirksomheder og industri.

 

- Vi ser en vækst i antallet af lastbiler, der kører ind og ud af landet. Blot over de sidste 10 år er antallet af transporter ifølge Vejdirektoratets egne beregninger steget med 20 procent, der blandt andet kommer fra en øget international samhandel. Derfor har vores medlemmer også i årevis efterspurgt tiltag, der kunne forbedre den nuværende vejinfrastruktur og skabe bedre forhold for den professionelle transport- og logistikbranche, siger Poul Bruun. Han understreger, at Jyllandskorridoren er meget vigtig for Skandinaviens samhandel med resten af Europa.


En udbygning af motorvejsnettet i Midtjylland vil ifølge Poul Bruun også skabe bedre sammenhæng i regionen, da der er en række positive følgeeffekter, såsom bedre mulighed for rekruttering, opstart af nye virksomheder og hurtigere levering af varer i forbindelse med kørsler regionalt.

 

ITD ser frem til, at processen går videre, og at resultaterne af beregningerne vil vægte tungt i de politiske drøftelser, der mere konkret skal tage stilling til, hvilket scenarie man ønsker at forfølge, og hvornår det eventuelt kommer til at ske.

 

Link til Transport- og Bygningsministeriets udmelding og Vejdirektoratets beregning 

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >