Nye regler for italiensk og østrigsk mindsteløn trådt i kraft
 
                Copyright: Colourbox.dk
De italienske og østrigske myndigheder har fra årsskiftet indført nye regler for mindsteløn. For de italienske regler gælder det kun cabotage, mens transitkørsel er undtaget i loven. Italienerne afventer afklaring på, om internationale transporter anses for at gå ind under udstationering. Årsagen er de verserende EU-sager mod Tyskland og Frankrig. Indtil da er internationale transporter undtaget de nye regler i Italien.
- Vi ser stadig flere lande indføre mindsteløn – nu senest med Østrig og Italien. Det betyder, at danske transport- og logistikvirksomheder skal sætte sig godt ind i de nye regler og læse op på, hvordan man anmelder kørsel i de to lande. Indtil videre er materialet i Italien kun kommet på italiensk, og det vanskeliggør arbejdet, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.
ITD arbejder på at få yderligere detaljer om den italienske mindsteløn frem – herunder om krav om lønforhold samt oversættelse og vejledning til udfyldelse af attesten.
Østrig strammer grebet
Østrig har også strammet grebet om mindsteløn fra den 2. Januar 2017 og lader desuden internationale transporter omfatte af mindstelønslovgivningen. Kun transit igennem Østrig er undtaget. Dermed følger de i hælene på Frankrigs og Tysklands mindstelønslovgivning. Italien, Østrig, Frankrig, Norge og Tyskland er de lande, der indtil videre har indført regler om mindsteløn. Belgien forventes også at følge med inden længe.
Hvis man har transporter til Italien, skal man ifølge Maria Feldberg forholde sig til følgende:
- Man skal anmelde cabotagetransporter på forhånd: 24 timer før den dag, hvor cabotagen påbegyndes, udfyldes Uni CAB UE–attesten. (Desværre findes den kun på italiensk endnu.) Når attesten er udfyldt sendes den til Cabotaggio.DistaccoUE@lavoro.gov.it.
- Det er vigtigt, at virksomhedenopbevarer dokumenter i bilen vedrørende ansættelsesforholdet: ansættelseskontrakt, lønsedler, arbejdstidsfortegnelser, bevis for betaling af løn, A1-attest (bevis for hvor chaufføren er social sikret).
- Virksomheden skal have en repræsentant i Italien, der skal stå for kontakten med myndighederne. ITD arbejder på en mulig løsning af denne problematik.
- Virksomheden skal udnævne en juridisk repræsentant, der kan stå for kontakt med overenskomstparter i Italien, hvis de skulle fremsætte ønske om forhandling af overenskomst for arbejde i Italien.
Hvis man har behov for yderligere information om de italienske mindstelønsregler, så kan man læse videre her.
Hvis man har transporter til Østrig, skal man forholde sig til følgende:
- Man skal anmelde hver eneste transport, inden man kører ind i Østrig. Anmeldelse kan ske her.
- Medbring i køretøjet: A1-attest, kopi af anmeldelsen samt ansættelseskontrakt på engelsk eller tysk og en arbejdstidsfortegnelse (køre- og hviletidsdata).
- Myndighederne kan forlange yderligere dokumentation for mindsteløn. Denne skal sendes inden for en given frist.
- De østrigske myndigheder har udarbejdet en vejledning til reglerne på tysk og på engelsk.
- Mindstelønnen afhænger af køretøj, godstype og anciennitet, men ligger mellem 8,69 og 10,5 EUR/time eller 1503,37 - 1816,5 EUR/måned.
ITD er netop ved at undersøge elementerne i de østrigske mindstelønsregler, og vi vil melde ud, hvis der kommer flere informationer om de østrigske regler og tolkningen af disse.
Foto: Colourbox
 
                         
                             
                                 
                                 
                     
                         
                         
             
         
             
         
             
         
             
         
                                    
                             
                                    
                            