tirsdag 27. september 2016 08:39

Solceller baner vejen for bedre økonomi og trivsel

Solcellepaneler på lastbiler baner vejen for bedre økonomi og trivsel, men byder også på udfordringer. Det viser en ny testrapport fra ILT, Innovation Center for Logistics and Transport. Erfaringerne fra rapporten skal bruges til at udbrede kendskabet og fordelene ved solceller på lastbiler.

Det er velkendt at mange boligejere gennem de seneste år har etableret solceller på hustage rundt om i Danmark. Det har givet bedre økonomi og renere el for solcelleejerne. Nu er turen kommet til vognmændene. ITD’s innovationscenter for transport og logistik, ILT, har testet, hvad solceller kan betyde i forhold til forskellige transporter på lastbiler. De to virksomheder, Contino A/S og Frank Nørager & Co. A/S, har deltaget i forsøget, og parterne bag projektet har høstet erfaringer fra de medvirkende biler, der har haft solceller påmonteret til at understøtte bilernes batterier. Erfaringerne fra testene er generelt positive og har sikret en detaljeret viden på området.


- Vi oplever i disse år en rivende teknologisk udvikling af solcellesystemer, der bliver mere og mere effektive, og som efterhånden finder anvendelse i mange forskellige sektorer. Vi har med denne test fulgt op på en række problematikker og forskellige leverandører af solceller for at finde det bedste setup, der kan imødekomme den professionelle vognmands behov. Erfaringerne fra vores test er meget positive, hvad angår økonomi, trivsel og miljø, siger Poul Bruun, innovationsdirektør i ILT.


 Testene har blandt andet vist, at solcelleanlægget kan mindske risikoen for nedbrud. Nedbrud og dermed starthjælp er ikke blot dyrt for vognmanden, men medfører oftest også forsinkelser og risiko for at miste en kunde. Det kan måske ikke direkte måles i kroner og øre, men er en væsentlig faktor i transportbranchens hverdag.


- Vi forventer, at solceller i lastbiler bliver mere attraktive i takt med, at priserne og tilbagebetalingstiden for solcelleanlæg og batterier falder. Hertil kommer, at fremtiden vil byde på nye teknologier, hvor lastbiler bliver forsynet med større batterier, så de helt eller delvist kan køre på strøm. Det vil sige, at der vil ikke være behov for at montere ekstra batterier på lastbiler, siger Poul Bruun.


 Rapporten skitserer også de udfordringer testene mødte i forhold til at få monteret solcellerne ordentligt på bilerne, og testene peger også på, at der er visse typer transporter og vognopbygninger, hvor solceller passer bedre og hvor investeringen er bedre end andre.


- Vi har indhentet vigtigt viden til at videreudvikle på området. Et af de steder, hvor forsøget mødte udfordringer, var i forhold til fastmonteringen af solcellerne. I forhold til et sikkerhedsmæssigt aspekt er det vigtigt, at solcellerne ikke ryster sig løs under kørsel, og her blev der arbejdet på at finde en brugbar løsning, der sikrer fastmonteringen, og at solcellepanelerne fastholder den mest optimale vinkel for at fange solens stråler, siger Poul Bruun.

ILT’s solcellerapport bygger på testforløb gennemført hos transportvirksomhederne Frank Nørager & Co. A/S og Contino A/S i samarbejde med teknologileverandørerne Sundrive ApS, UnatSolar Ltd. og MAN Last og Bus A/S. Testen hos Frank Nørager & Co. A/S er gennemført med støtte fra Trafik- og Byggestyrelsen som led i projektet ”Mere effektive godstransporter og bedre miljø”.


Læs hele rapporten her

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >