mandag 15. august 2016 16:12

Transportbranchens CO2-aftryk skal reduceres med innovation og effektivisering

Kommissionen fremlagde i den forgangene måned sin lavemissionsstrategi for transportbranchen med vægt på blandt andet biobrændsel, nye innovationsinvesteringer og energieffektive køretøjer. ITD, Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, hilser den fælles europæiske strategi velkommen.

Transport- og logistikbranchen tager gerne sin tørn i at reducere CO2-emissionerne på transportområdet, men man skal samtidigt huske på, at transportvirksomhederne kun kan vælge blandt teknologi, der er tilgængelig og det til en pris, hvor konkurrenceevnen bevares.

- Transport- og logistikbranchen er klar til at tage udfordringen op og implementere nye miljøvenlige løsninger, men i sidste ende er det ikke transportvirksomhederne, der producerer de nye teknologier. Det er derfor i høj grad op til politikerne at styre udviklingen i den rigtige retning med de værktøjer, som de har til rådighed i form af afgifter, regulering osv. Det skal naturligvis foregå på europæisk plan, så nationale tiltag ikke ødelægger konkurrenceevnen for danskejede virksomheder, siger chefkonsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.

EU’s overordnede målsætning er at reducere CO2-emissioner med 39 procent frem mod 2030 i forhold til 2005, imens transportbranchen skal reducere med 30 procent. For at reduktionsmålene kan opnås, er det helt afgørende, at der er maksimalt fokus på samspillet mellem transportformerne.

- Det er også vigtigt, at vi fortsætter med at effektivisere på alle fronter. For vejgodstransportens vedkommende er en del af løsningen, ud over effektiv logistik, energieffektive køretøjer med øget vægt, areal og volumen, så det enkelte vogntog transporterer mest muligt, hvor det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger Jørn-Henrik Carstens.

Lastbilsproducenterne er allerede i gang med at omstille sig til fremtidens miljøkrav. Eksempelvis har Scania og Siemens indgået et toårigt samarbejde om verdens første elektriske motorvejsstrækning i Sverige, hvis formål er at analysere potentialet for emissionsreduktioner på en bredere skala (se videoen her).

- Der er rigtig mange spændende perspektiver i eldrift, om løsningen er batterier, induktion, luftledninger, brint eller noget helt femte, tør jeg ikke spå om. Men jeg er ikke i tvivl om, at eldrift bliver én af løsningerne i fremtidens transport. Vi bør herhjemme følge i svenskernes fodspor og byde os til som testcenter, så danske innovations- og teknologivirksomheder kan være med til at levere fremtidens løsninger, og den danske transport- og logistiksektor kan være med i forreste række. Det vil ikke kun gavne miljøet, men også skabe vækst og arbejdspladser, siger Jørn Henrik Carstens.

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >