Bedre sikkerhedsregler for køretøjer
Transportministrene fra Østrig, Luxembourg, Frankrig, Tyskland, Italien, Irland, Holland og Belgien opfordrer Elżbieta Bieńkowska, kommissær for indre marked, industri, iværksætteri og små og mellemstore virksomheder, til at skærpe sikkerhedskravene for lastbiler. Ministrene mener, at lastbilers design kan opdateres med nyeste teknologi, så chaufførernes udsyn forbedres. Dermed vil særligt antallet af ulykker, der involverer lastbiler og bløde trafikanter, forhåbentlig kunne mindskes.
- ITD ser positivt på henvendelsen fra transportministrene til Kommissionen. Vi mener, det er vigtigt med fælles europæiske løsninger, der kan forbedre chaufførernes direkte udsyn, men det bliver vanskeligt at finde en one-size-fits-all løsning, som passer til alle køretøjer. Der er vidt forskellige forhold afhængig af køretøjets type, og hvilken kørsel den pågældende transportør udfører. Bare tag et eksempel som, hvad der er ”godt udsyn” i bytrafik og på motorvejen. Her er en væsentlig forskel. Dette bør de fælles sikkerhedsstandarder også afspejle, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.
Transportministrene henviser også til, at EU kan gøre flere sikkerhedssystemer obligatoriske for nye køretøjer. De opfordrer kommissæren til at undersøge innovative løsninger, som kan forbedre chaufførernes udsyn, eksempelvis kamera- og monitorteknologi, der kan forbedre udsynet, og som kan være med til at højne sikkerheden på de europæiske veje.
- ITD mener, der er behov for intelligente løsninger, som kan assistere chaufføren under kørslen. I 2013 startede EU udrulningen af AEBS (autonomt nødbremsesystem) og LDWS (linjevogtersystem), som i dag er obligatoriske for nye tunge lastbiler. Det er systemer, som ikke kræver chaufførens fokus, før noget er på vej til at gå galt. Udviklingen af avancerede chaufførassistent-systemer, der ved hjælp af sensorer, kameraer og computerkraft scanner og tolker de øvrige trafikanters adfærd, er vigtigt og et stort skridt i den rigtige retning. Systemerne advarer chaufføren og bremser køretøjet, hvis der opstår en farlig situation, siger Jørn-Henrik Carstens og fortsætter:
- Disse systemer er efter min opfattelse meget tæt på at være klar som standardudrustning til køretøjer og er en langt bedre løsning end flere spejle og monitorer, som chaufføren skal nå at overskue i forbindelse med for eksempel et højresving.
Europa-Parlamentets nye formand for Transport- og Turismeudvalget, Karima Delli, bakker op om transportministrenes opfordring til kommissær Bieńkowska.
(Foto: Colourbox.com)