fredag 05. maj 2017 17:35

Begræns de nye spærretider til en etårig forsøgsordning

Vejdirektoratet har i dag meldt ud, at indfasning af spærretider for særtransporter over 50 meter udskydes fra 1. juli 2017 til 1. oktober 2017. Vejdirektoratet har også meddelt, at man vil åbne to nye rastepladser for at sikre, at særtransporterne kan holde ind. For ITD er det en forudsætning, at de to annoncerede rastepladser står helt færdige, når spærretiden indfases. Derudover foreslår ITD, at spærretiderne indfases som en etårig forsøgsordning, hvor man allerede efter seks måneder vurderer status med hensyn til gener for virksomhederne, herunder tab af arbejdspladser blandt danske transportvirksomheder og vindmølleproducenter.

Det var planen, at danske særtransportvirksomheder fra 1. juli 2017 skulle tilpasse sig nye regler om periodiske spærretider i myldretidstrafikken på en række motorvejsstrækninger. Regelændringen kommer som led i et politisk ønske om spærretid for særtransporter med en længde på 50 meter eller derover på en række motorvejsstrækninger i Jylland, i Trekantsområdet og på Fyn.


- Vi kvitterer for udskydelsen af indfasningen af spærretider for særtransporter over 50 meter. Vi har dog samtidig en klar forventning om, at myndighederne kan give sikkerhed for, at der er den nødvendige kapacitet på rastepladserne, så særtransporterne kan køre ind og parkere, når de nye regler træder i kraft. Det gælder ikke kun de to annoncerede rastepladser i Frøslev og Kværkeby. Der skal generelt flere rastepladser til for at kunne håndtere særtransporterne og den øvrige lastbiltrafik, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.

 

Samtidig ønsker ITD, at ordningen indfases som en etårig forsøgsordning med statusmøder, hvor Transport-, Bygnings- og Boligministeriet allerede efter 6 måneder indkalder transportvirksomheder, vindmølleproducenter og relevante organisationer til at evaluere effekten af spærretiderne, herunder omkostninger for erhvervene.

 

- Vores bekymring går på, at man med spærretider risikerer at ramme en række erhverv – herunder særligt særtransportvirksomhederne og vindmølleindustrien. Det er afgørende, at vi følger forsøget tæt og sikrer, at spærretiderne ikke medfører tab af arbejdspladser. Tab af arbejdspladser vil i første ombæring ramme transportvirksomheder og vindmølleproducenter, hvilket på længere sigt vil kunne hæmme væksten i Danmark, siger Jørn-Henrik Carstens.

SENESTE ITD NYT
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >
torsdag 23. oktober 2025

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Et lille flertal i Europa-Parlamentet har nedstemt omnibus 1, som skulle have lettet de kommende ESG- og due diligence-krav for små og mellemstore virksomheder. Det efterlader danske vognmænd med uafklarede og komplekse rapporteringskrav.

EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd >
torsdag 23. oktober 2025

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025

Schweiz udfaser 2G-netværket, og det betyder, at du skal udskifte din Telepass SAT-enhed, hvis du kører i Schweiz.

Telepass SAT-enheder kan ikke længere bruges i Schweiz fra december 2025 >